Send oss en uforpliktende forespørsel

Fyll ut feltene under for å få vite mer om denne foredragsholderen. Vi kontakter deg innen en arbeidsdag.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
  • Du får raskt svar
  • Det er helt uforpliktende
  • Profesjonell rådgivning

Eller ring på 911 16 989

Sosiolog, forfatter, tidligere prosjektleder i Norsk Form, amanuensis på Lillehammer Høgskole og dosent ved Oslo Markedshøyskole

Kjetil Rolness

Sosiolog, forfatter, tidligere prosjektleder i Norsk Form, amanuensis på Lillehammer Høgskole og dosent ved Oslo Markedshøyskole

Kjetil Rolness holder foredrag om smak, forbruk, sosiale medier, moderne kvinner og vår overdrevne tro på egen individualitet.

Som foredragsholder byr Kjetil Rolness på a-ha-opplevelser, overraskelser og en god latter – enten han snakker om smak, forbruk, sosiale medier, moderne kvinner eller vår overdrevne tro på egen individualitet.

Mange kjenner også hans lørdagsspalter i Dagbladet, som ofte gir forfriskende skråblikk på dagsaktuelle emner. Andre kjenner han bedre som Jens Pikenes, frontfigur og kvinnebedårer i partybandet Penthouse Playboys.

Og nå som vi hadde det så koselig…!

  • Et foredrag som treffer alle nordmenn hjemme!
  • Ingen andre folkeslag bruker mer tid, penger og kjærlighet på å utstyre og utbedre boligene sine. Hjemmet gir oss mulighet til å vise at vi er som folk flest (dvs. gode nordmenn), men også at vi er noe for oss selv (f.eks. bedre enn naboen).
  • Kjetil Rolness tar oss med på en underholdende reise inn i den norske hjemkulturen, illustrert med mange sterke lysbilder fra kosens rike.

Som en åpen fjesbok – mellom fjord og fjell

  • Nordmenn er blitt hekta på Facebook! 2,3 millioner er nå tilknyttet nettsamfunnet, 1 million er innom daglig.
  • Hva driver de med? Hva gjør det med dem? Meningene om Facebook er sterke og mange: Et berikende sosialt møtested? Meningsløshetens mekka? Narsissismens hovedscene? Debattgledens utvidete kafebord? Vår tids største tidstyv og stressfaktor? Tidenes største personverntrussel?
  • Kjetil Rolness stikker hodet ned i fjesboka og forsøker å lese samtidens største kulturtrend.

Riktige leker for voksne

  • Folk med høy utdannelse og kulturelle interesser veldig opptatt av å ikke være opptatt av materielle verdier. Likevel greier de å sløse og snobbe mer enn de fleste. Hvordan får de det til?
  • Kjetil Rolness ser med skrått blikk på Toyota Prius, IKEA-møbler, vinferier til Toscana og professorer som tjener penger på å si at lykken er gratis.
  • Kulturmiddelklassens forbruk er aldri blitt avslørt på en mer underholdende måte enn dette.

Vi er alle individualister – i hver vår flokk

  • Klassesamfunnet er historie, skillet høy- og lavkultur er utvisket, bakgrunn og yrke styrer ikke lenger smaken og livsstilen. Sies det. Men er det virkelig slik?
  • Vi er alle individualister, men ofte på samme måte som våre sosiale likemenn.
  • Inspirert av vår tids mest kjente sosiolog, Pierre Bourdieu, tegner Rolness et oppdatert kart over de norske smakskulturer som vil gi både a-ha-opplevelser, overraskelser og en god latter.

Boligpolitikken som forsvant

Boligfeltet – det sorte hull i den norske velferdsstaten!

  • Boligpolitikken er avviklet uten debatt, alt er overlatt til et marked som bare fungerer for boligeiere og utleiere.
  • Mens andre land regulerer og subsidierer boliger, er det snart umulig å kjøpe eller leie bolig i en stor norsk by uten å ha høy inntekt eller rike foreldre.
  • ”Så mye er boligen din verdt”, forteller avisene hver gang prisene skrus opp, og 20-åringer oppfordres til snarest å bli med på karusselen.
  • Hvordan havnet vi her?
  • Når sluttet sosialdemokratiet å ta ansvar for folks boligøkonomi? Hva skal til for å vekke politikere opp fra dvalen?

Verdensmestere i kaffekos

Kaffe gjør nordmenn til sosiale dyr. Hver av oss trenger 160 liter i år. Ingen andre folkeslag drikker mer.

  • Hva er det med kaffe og nordmenn?
  • Hva kan den varme, sorte drikken fortelle om den norske folkesjela?
  • Kjetil Rolness blåser skummet av caffe latten og lodder dybden i vår nasjonaldrikk.

Omdømmekraftkrise i Norge!

  • Rolness anlegger et ironisk skråblikk på branding og innovasjon i Norge, og viser hvordan merkevarebygging ofte ender med luftslott her til lands.
  • Mangler vi rett og slett dømmekraft når vi skal forvalte vårt omdømme?

Jakten på drømmekvinnen

Medier og annonsører løper i flokk etter den unge, urbane, kravstore og kjøpesterke kvinnen. Gjør de rett i det? Har vi å gjøre med en viktig målgruppe, eller finnes hun bare i markedsførernes våte drømmer?

  • Kjetil Rolness gir oss noen tankevekkende svar.

Ånden i colaflasken. Om branding som bedriftsstrategi og kulturfenomen

Tidsånden er blitt veldig, veldig materialistisk, sies det. Men sannheten er snarere at materialismen er blitt veldig, veldig åndelig. For å vinne på børsen i dag, må du gjøre bedriften din til en katedral!

  • De store merkevareprodusentene ser på seg selv som trosretninger eller religioner.
  • De forvandler kulturlandskapet vårt, og vi “brander” oss selv som individer ved hjelp av merkevarene.
  • Rolness analyserer utviklingen, og viser både dens fascinerende og betenkelige sider.

Hva er kvalitet?

Vi må satse på kvalitet. Refrenget høres stadig oftere. Hvem hva er det egentlig? Hvem bestemmer kvalitetskriteriene?

  • Kvalitet betegner tradisjonelt noe objektivt og målbart, men hva når produktet gir opplevelser av subjektiv og følelsemessig art?
  • Hvordan kan vi da skille mellom godt og dårlig uten å ta hensyn til forskjeller i smak, verdier, livsstil? Kjetil Rolness rydder opp i kvalitetsjungelen.

Vulgær og vidunderlig – en studie i utsøkt dårlig smak

Det finnes smakfulle ting, og det finnes smakløse ting. Men det finnes også ting som er så smakløse at de blir makeløse, så redselsfulle at de blir uimotståelige, så klisjefylte at de nærmest blir nyskapende!

  • Med utgangspunkt i sin banebrytende bok om kitsch og camp, lager Kjetil Rolness en kavalkade over kunstverker, pynteting, bygninger og personligheter som må sees for å tros.
  • Dette foredraget kan få hvem som helst til å revurdere sine oppfatninger om hva som er stygt og pent, og godt og dårlig!

Kunsten å stjele showet

Vi ønsker alle å bli sett. Og stadig flere ønsker å bli sett av mange. Men hvordan gjør du det?

  • Det finnes nok av linselus, men bare svært få greier å få den fotografiske teknikk til å virke som om den ble oppfunnet bare for deres skyld.
  • Rolness tar oss med på en underholdende kavalkade over personer som profilerte seg selv med de mest skamløse midler.
  • Kanskje vi kan lære noe av folk som ikke hadde begrep om dårlig reklame?

Foredragsholdere relatert til Kjetil Rolness