Tlf. 911 16 989

Få hjelp av våre profesjonelle rådgivere
profile-cover-generic-06

Lærerikt og underholdende om salg, kundeservice og kommunikasjon

20140929_triangel_portrett_0030-2-e1459237756925

Oddvar Johnsen

Selvstendig næringsdrivende med bakgrunn i salg og lederutvikling som fikk Nykommerprisen hos Confex i 2013.

Forespør enkelt om pris og dato

4.5 ut av 5 stjerner

"Flott at det ikke var noen bruk av power point. Meget engasjerende og inspirerende foredrag. Godt forberedt og tydelig at han ønsket å levere varene. Et fyrverkeri av en mann."

Anita Kristin Gilje, Leder - NAV Kontaktsenter Rogaland Vis alle referanser

Et foredrag med Oddvar Johnsen gir deg:

  • Lidenskapelig foredragsholder som brenner for å levere det beste produktet.
  • Lær mer om hvordan dere kan bli enda bedre på kundeservice, salg og kommunikasjon.
  • Humor som effektivt virkemiddel.
Uforpliktende forespørsel på Oddvar Johnsen

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Om Oddvar

Lecture icon

Foredrag

Courses icon

Kurs

References icon

Referanser

Interviews icon

Artikler

Oddvar Johnsen har som mål å kunne tilføre mennesker motivasjon og økt kunnskap innen kommunikasjon, ledelse og salg.

Et foredrag med Oddvar Johnsen gir deg:

  • Lidenskapelig foredragsholder som brenner for å levere det beste produktet.
  • Lær mer om hvordan dere kan bli enda bedre på kundeservice, salg og kommunikasjon.
  • Humor som effektivt virkemiddel.

Oddvar Johnsen er glad i mennesker og elsker jobben sin. Dette har gjort at han i dag kan vise frem en stor og spennende rekkevidde innen kommunikasjon, og veldig mange fornøyde kunder.

Oddvar var ansatt hos Lindorff i 10 år som seniorkonsulent. Der jobbet han med kundekommunikasjon på deres kundesenter, salg og lederutvikling. Han arbeidet både internt i Lindorff og med deres samarbeidspartnere i Norge og i mange andre land.

Siden 2012 har han drevet sitt eget selskap, og så langt har han arbeidet med mer enn 100 kundesenter hvor flere av dem har vunnet priser for sin kundeservice. I tillegg til å arbeide med kommunikasjon på kundesenter er han en etterspurt ressursperson innen emner som lederutvikling, presentasjonsteknikk, salg og coaching.

Oddvar mener at mye av hans trygghet som menneske kommer fra en oppvekst i en flott familie, hvor de var mye på turer i natur, utland, innland og gjennom sport. Han har vært aktiv i mange idretter, men lengst holdt han på med skihopping. En annen stor påvirkningskraft har vært at han har dysleksi, noe som har gitt ham store utfordringer på skolen og problemer med det sosiale liv, spesielt på ungdomsskolen.

Når han fant ut av at han hadde dysleksi (i 1994), hendte det mye både med trygghet og selvtillit. Det forklarte mange av utfordringene hans i oppveksten. Det ga ham også lidenskapen han ønsket å jobbe med; mennesker og kommunikasjon.

Han har skrevet boken “Kommunikasjon – Så enkelt og så vanskelig” som ble utgitt i 2018.

I 2013 vant han Nykommerprisen hos Confex, og kan vise til mange strålende referanser.

Oddvar Johnsen kan også levere kurs innenfor samme tematikk som han holder foredrag om. Ta kontakt for mer informasjon om dette.

Oddvar Johnsen holder foredrag på norsk og engelsk.

Vis foredrag med Oddvar Johnsen
Oddvar Johnsen foredrag

Telefonteknikk

Oddvar har arbeidet med over 90 kundesenter. Et spørsmål har interessert ham spesielt: Hva skiller de gode kundesentrene fra de øvrige når det gjelder kundebehandling? Fra salg har han tenkt på: Hvorfor booker noen flere møter enn andre, og hvorfor selger noen bedre enn andre på telefon? Svaret var blant annet store forskjeller i telefonteknikk:

  • Hvordan de trente på kommunikasjon på telefon.
  • Hvordan de strukturerte, målte og rapporterte utvikling av telefonteknikk.

Oddvar har laget 3 ulike konsepter på telefonteknikk:

  • Telefonteknikk for kundesenter
  • Telefonteknikk for salg
  • Telefonteknikk for sentralbord og resepsjon
Oddvar Johnsen foredrag

Kundesenter

Et opplæringskonsept for kundesenter bygges opp rundt kvalitetssikring av disse fire behovene:

  • Medarbeidere: Utvikling av medarbeidere
  • Ledere: Utvikling i medlytt på telefonsamtaler, feedback-teknikker og oppfølgingsrutiner for medarbeider
  • Struktur: Vi bygger en struktur for oppfølging av datafangst, rapportering og gjennomføring
  • Målinger: Vi lager systemer for å måle fremgang for kommunikasjonen.

For medarbeidere har han utviklet 6 moduler:

  • Holdning: Hva slags holdning har man til utvikling, medlytt, endring, åpent landskap og bedriftens kjerneverdier
  • Telefonteknikk: Utvikle lytteskjema og se på hva som skiller gode kundesenter fra resten når det gjelder kommunikasjon og telefonteknikk
  • DISC: En enkel modell som viser forskjellige atferdsyper og tilpasning til disse. Vi utarbeider en 8-tallsmodell og implementerer den i det praktiske arbeidet. Kan også inneholde personlig testing med feedback og spesielt fokus på behandling av sinte personer
  • Samtalestyring. Vi ser på 7 ulike teknikker i å stille spørsmål og 5 teknikker til å svare spørsmål på. Til slutt deler vi en samtale inn i 4 faser hvor vi trener på hvordan å styre samtaler
  • Salg og forhandling. Hva er beste praksis for vanskelige situasjoner, salgsargument og gullkorn innen kundebehandling? Fokus her er å dele den beste kunnskapen innen kundebehandling, og øke sannsynligheten for gode avtaler, mersalg eller anti-churn (få kunder til å bli)
  • Stressmestring. Mange blir stresset av mange forskjellige arbeidsoppgaver, kø på telefon og forstyrrelser. Hvordan kan vi bli bedre til å takle stress og kjenne vårt eget stressmønster.
Oddvar Johnsen foredrag

Salg

  • Salgsledelse. Strukturer og verktøy for å bli en god salgsleder
  • Salgstruktur. Hvordan øke en selgers resultat gjennom enkle verktøy, tidsbruk og struktur
  • Første inntrykk og hilseteknikker. Gir du et godt førsteinntrykk? Har du hilst på en person og glemt navnet?
  • Nettverksbygging. Tips og triks for å bygge gode nettverk som gir verdi. Inkludert sosiale medier
  • Møtebooking. Fortsatt er møtebooking det temaet som er vanskeligst for de fleste selgere. Spesielt innen cc – cold calls
Oddvar Johnsen foredrag

Kommunikasjon

Kommunikasjon er noe som går igjen i flere av Oddvars andre konsept. I dette konseptet sees det på ulike atferdsmodeller, historien bak dem og hvordan de brukes i dag.
Oddvar er sertifisert innen flere verktøy, men ofte bruker han DISC, Thomas Profile eller PAPI. Temaer som belyses er selvinnsikt (kan også inkludere en test for adferd med tilbakemelding), hvilke atferdstyper vi har vanskelig å kommunisere med og hvilke vi behersker bra. Begrep som er viktige å forstå er persepsjon, empati og ikke minst fleksibilitet.

Foredraget kan ha forskjellig fokus:

  • Salg
  • Kundekommunikasjon
  • Konflikthåndtering
  • Rekruttering og teamsammensetting
  • Motivasjonsteorier
  • Og mange andre

Felles for alle ulike fokusområder er å få konkrete verktøy å bruke i etterkant. For salg, forhandling og kundebehandling kan det bety å utarbeide en “8-tallsoppgave”. Det kan også resultere i handlingsplaner, personlig utvikling eller rekrutteringsstrategi.

En agenda kan se slik ut:

  •  Holdninger og endringer
  •  Hva er atferdsmodeller
  •  Vanskelige og enkle personer å kommunisere med
  •  Gjennomgang av valgt kommunikasjonsmodell
  •  Hvor er jeg (evt. test og individuell feedback)
  •  Hva betyr empati og fleksibilitet
  •  Utarbeidelse av praktisk verktøy (tilpasses)

Foredraget kan leveres i en litt lengre variant med mange øvinger og workshoper underveis. Oddvar bruker humor og motivasjon til å forsterke effekten av kommunikasjonskompetansen.

Oddvar Johnsen kurs

Kurs

  • Oddvar Johnsen kan også levere kurs innenfor samme tematikk som han holder foredrag om. Ta kontakt for mer informasjon om dette.

Referanser

"Det var et fornøylig foredrag, med mye aha-opplevelser. Kan anbefales videre."

Kari Asmyhr, Avdelingssjef

Sykehuset i Vestfold HF

"Flott at det ikke var noen bruk av power point. Meget engasjerende og inspirerende foredrag. Godt forberedt og tydelig at han ønsket å levere varene. Et fyrverkeri av en mann."

Anita Kristin Gilje, Leder

NAV Kontaktsenter Rogaland

"Vi har fått en dryss av fornøyde medlemmer i Fagforbundet som var tilstede på foredraget og så hadde vi bedt inn andre også, slik at det var ¨åpent for alle i Kommunene Fræna, Eide og Gjemnes. Tilbakemeldingene går på at han hadde an artig fremstillingsevne av gode poeng i arbeidslivet, noe alle kan lære av og ta med seg videre i sin jobbhverdag. Alle syntes dette var verdt å delta på, og at det var det beste foredraget Fagforbundet Fræna har arrangert noen gang."

Marita Sande, Fagleder renholdsavd.

Fagforbundet Fræna

"Dette er andre gang vi har brukt Oddvar Johnsen til å holde kurs for oss, og vi er veldig godt fornøyd. Har mottatt gode tilbakemeldinger fra samtlige deltakere."

Heidi Merethe Rånes, seniorrådgiver

Båteierseksjonen

"Oddvar har fått svært gode tilbakemeldinger. 75 % svarte at foredraget var svært relevant. Han han er unik evne til å formidle teorien om presentasjonsteknikk. Han viser denne teorien i praktisk utførelse. Han er engasjert og morsom."

Line Hurrød, Forvaltningsrådgiver

Norges idrettsforbund

"Ca 300 buss- og taxisjåfører deltok på tre kveldssamlinger i tillegg til et internt seminar på dagtid for Østfold kollektivtrafikk. Tilbakemeldingene har vært svært gode, og noen sjåfører har valgt å delta flere kvelder. Foredragene var godt forberedt og veldig relevante (kommunikasjon og kundeservice). Flott med bruk av konkrete og relevante eksempler samt mye humor i foredraget."

Kjetil Gaulen, Markedssjef

Østfold kollektivtrafikk

«Fantastisk bra! Inspirerende og engasjerende, kan anbefales videre.»

Gina Glitre Feen, Seksjonsleder

SiV

Alle de ansatte på kurset hadde forskjellige oppgaver knyttet til kunder og dermed også forskjellig fokus ifht. kommunikasjon, men vi opplevde at dette ble godt ivaretatt av Oddvar. Jeg hadde god dialog med Oddvar i forkant av oppdraget og opplevde at han skreddersydde foredraget på en meget god måte ut i fra behovene til selskapet. Kurset ble avsluttet med evaluering fra kursdeltakerne og de ga veldig gode tilbakemeldinger. Vi opplevde Oddvar som usedvanlig dyktig både på oppsett og tilpasning av foredraget, faglig innhold og hans formidlingsevne. Vi fikk også gode tips av han til ekstra materiell som kunne benyttes til å jobbe videre med temaet i selskapet i ettertid. Vi er meget fornøyde med valg av Oddvar som foredragsholder.

Seniorrådgiver, Anette Johnsen

Agder Energi Nett

Vi hadde en fantastisk dag med Oddvar Johnsen, ingen kan formidle kommunikasjon som han. Samtlige av våre ansatte var veldig imponet over hans fomidlingevne, den dyktigste foredragsholderen vi har opplevd. Alle kunne kjenne seg igjen i temaene han la frem, både på arbeid, ved kundekontakt, mellom kollegaer og privat. Utrolig lærerikt og morsomt, våre ansatte opplevde at de var på et stand up show. Dette var et foredrag hvor vi alle sitter igjen med mye som åpnet våre sinn og ikke minst som vi kommer til å huske. Dette foredraget går ikke i glemmeboken. Vi vil anbefale alle arbeidsplasser å få oppelve Oddvar Johnsen og hans foredrag.

Vibeke Wigum

Skyttel AS
20.01.2015

Med sjarm og forføringsteknikk

Hva er hovedbudskapet i dine foredrag?

Praktiske og konkrete teknikker som kan brukes, hjelp til implementering av kunnskapen og økt motivasjon hos deltakerne.

Hvordan pleier publikum å reagere når du holder foredrag?

Veldig fokusert og “tilstede”, reflekterende på budskap, motivert, fornøyd og begeistret.

Hvordan forbereder du deg til et foredrag?

Forberedelser er et fast punkt i forhold til presentasjonsteknikk. De punktene jeg forbereder meg på er listet her.
– Hvem er deltakerne og hvor mange?
– Utstyr/lokalisering hvor foredraget skal holdes
– Målsetting for forelesningen, både for deg og deltakerne
– Spesielle problemstillinger i firmaet, bransjen eller for tilhørerne?
– Argumenter som kan påvirke målsetningen
– Spørsmål du vil ha, hvordan få dem og hvordan unngå de du ikke vil ha
– Fremføring skal tilpasses tilhørerne (terminologi, humor og profil)
– Tidsaspekt og pauser for forelesningen (disposisjonen)

Hva får du personlig ut av å være foredragsholder?

Jeg får økt motivasjon og livskvalitet av å holde kurs. Det er tilfredsstillende å kunne overføre kunnskap. Det øker mitt profesjonelle nettverk, jeg får økt kompetanse og bransjeerfaringer.

Hvor viktig er humor i dine foredrag?

Humor er et viktig virkemiddel for å øke gjennomslagskraften til budskapet. Humor lager motivasjon og pirrer nysgjerrigheten.

Har du noen høydepunkter fra din karriere som foredragsholder?

Mitt høydepunkt er stolthet i referansebase og referansekunder. Foredrag og seminar i mange europeiske land. Flere kunder som har vunnet kundeservice-priser som Sony Ericsson, Chess og Skandiabanken. Seminar for BI, Olymiatoppen, og Cupfinaleseminaret for NFF. Coachoppdrag for flere med mediafokus, idrettskarrierer og personlig utvikling for toppledere.

På hvilken måte er dine foredrag unike?

Min unike kombinasjon er humor, kompetanse og implementering.

Kan du beskrive deg selv som foredragsholder med tre ord?

Sosial og faglig kompetanse, presentasjonsteknikk og humor.

Kan du kort si noe om hva som karakteriserer en god selger?

Kjøper kommer tilbake, god på behovsanalyse og lytting, god holdning, samtalestyring, sjarm og forføringsteknikk.

Vis foredrag med Oddvar Johnsen
Uforpliktende forespørsel på Oddvar Johnsen

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Eller ring til oss på

Tlf: 911 16 989
Oddvar Johnsen
Oddvar Johnsen

4.5 ut av 5 stjerner

"Flott at det ikke var noen bruk av power point. Meget engasjerende og inspirerende foredrag. Godt forberedt og tydelig at han ønsket å levere varene. Et fyrverkeri av en mann."

Anita Kristin Gilje, Leder - NAV Kontaktsenter Rogaland Vis alle referanser

Foredragsemner med Oddvar Johnsen