Send oss en uforpliktende forespørsel

Fyll ut feltene under for å få vite mer om denne foredragsholderen. Vi kontakter deg innen en arbeidsdag.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
  • Du får raskt svar
  • Det er helt uforpliktende
  • Profesjonell rådgivning

Eller ring på 911 16 989

Per Sudnes

Per Sundnes

Journalist, programleder, foredragsholder, konferansier og ikke minst Mr. Grand Prix

Per Sundnes er en spennende og underholdende foredragsholder som får fantastisk tilbakemeldinger! Mange tenker fremdeles på ham som Mr. Grand Prix og som mannen som fikk folket til å omfavne melodisirkuset på nytt igjen.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Per Sundnes er en kjent journalist og programleder. Sundnes hadde en pause fra NRK hvor han laget Homseparuljen for TV3. Nå er han tilbake på Marienlyst og jobber der med sine egne programmer med klassisk musikk i  radio og TV. Han var  sist aktuell med en ønskekonsert med kringkastningorkesteresteret på NRK1 i sommer. Han forsetter også med sin egen kulturspalte i nitimen.

Før han begynte som journalist, jobbet Per som lærer på Bodin videregående skole i Bodø og på universitetet i Tromsø, hvor han underviste i ungdomskultur. Han har også vært medforfatter til boken ”Klassestyrerrollen – læreren som leder”.

Han ble headhuntet til kultur- og underholdningsavdelingen i NRK hvor han raskt ble Norges skarpeste og mest gjengitte popkulturjournalist som intervjuet stjerner som Madonna, U2, Beyonce, David Bowie og Bruce Springsteen. Fra 2002 til 2007 var han fast musikk- og trendkommentator i NRK-programmet “Store Studio”.

I 2007 tok Sundnes over jobben som TV-kommentator i Melodi Grand Prix etter Jostein Pedersen. Melodikonkurransen hadde på denne tiden svært lav status, og Per Sundnes fikk tre år på å skape en vinner – han brukte to!

Men selv om Sundnes får æren for å ha fått MGP kult igjen, er han selv veldig klar på at dette ikke er noe han har fått til alene!

Melodisirkuset som ble vekket fra de døde

  • «Melodi Grand Prix var et råttent dødsbo, Sundnes har gjenskapt det som en gjennomstylet designerkåk», Dagbladet i sin begrunnelse da Per Sundnes ble kåret til pop-norges mektigste mann.
  • Selv om Per Sundes ikke jobber med Grand Prix lenger, er det ingen tvil om at han har hatt en helt spesiell betydning for melodisirkuset i forhold til å snu folks holdninger til det og gjøre MGP til allemannseie igjen.
  • Selv fjorårets vinnerlåt med Margaret Berger, var det Per Sundnes som sørget for at fikk en plass i konkurransen – selv om han selv hadde forlatt skuta.
  • Plateprodusent og programleder, Christer Falck sier det på denne måten:

«Per Sundnes er like viktig for GP som Bill Gates for Microsoft eller Steve Jobs var for Apple. Han er på en måte Norges svar på Obamas ”Yes we can”. Å klare å snu den MGP-skuta på midten av 2000-tallet var en bragd på lik linje Delias snuoperasjon med Godset i 08. MGP kommer aldri til å bli det samme igjen.»

  • Per selv er imidlertid opptatt av «vi» og ikke «jeg», og er klar på at veien til suksess dreide seg om teamwork.
  • Og det er nettopp det som er hovedbudskapet i foredraget – viktigheten av å jobbe sammen mot felles mål, om å ha en god lagmoral og å gjøre hverandre gode.
  • Teamet er aldri bedre enn den dårligste spilleren – og Per vil heller være fotballspiller enn tennispiller.
  • Foredraget er relevant for alle som jobber i team.
  • Nøkkelord er motivasjon, kommunikasjon, målsetting, etikk, samarbeid, omdømme-, merkevare- og nettverksbygging.
  • Historiefortelling er en vesentlig del av det MGP handler om for det norske folk. Tydelige vinnere, men eksklusive historier gjør slik at Alexander, Didrik , Stella og Toojii aldri forsvinner ut av folks bevissthet.
  • Mediestratgien var tydelig og Sundnes forklarer hvordan de økte interessen i norsk media  (ifølge Retriver har omtalen av vinnerne gått fra 2000 oppslag om Toojii til 400 om årets vinnere).
  • Grand Prix teamet var opptatt av en langsiktig strategi hvor målet var å skaffe TV seere til NRK, det kuliminerterte i Rybaks seier 16. mai 2009 som ble sett av 20.110.000. Det syvende mest sette programmet i Norges TV-historie. Til sammenligning så 600.000 nordmenn finalen i 2007. Per og hans team fortsatte å levere gode tall helt til de overlot roret til noen andre.

 

Per tar også oppdrag som konferansier.

 

Dette sier kunder som har opplevd foredrag med Per Sundnes

Foredragsholdere relatert til: