Lasting innhold ...

Morten_Brand Cropped

1000 gode og dårlige grunner for å lykkes med salg – Morten Brandt

Hva er hovedbudskapet i dine foredrag? Budskapet er enormt varierende, men fellesnevneren er at det handler om mennesker; hva som skjer med dem i forhold til seg selv og i forhold til andre. Skal jeg tematisere, så vil det handle om salg, service, ledelse, motivasjon, kommunikasjon, bedriftskultur, endringer, prestasjoner og/eller målsettinger. Som oftest vil mine […]

Hva er hovedbudskapet i dine foredrag?

Budskapet er enormt varierende, men fellesnevneren er at det handler om mennesker; hva som skjer med dem i forhold til seg selv og i forhold til andre. Skal jeg tematisere, så vil det handle om salg, service, ledelse, motivasjon, kommunikasjon, bedriftskultur, endringer, prestasjoner og/eller målsettinger. Som oftest vil mine foredrag være en tilpasset versjon med elementer fra alle disse temaene, og vil aldri være identiske. Noen eksempler eller fokus vil brukes oftere enn andre, men jeg søker å alltid treffe mitt publikum der de er.

 

Hvordan pleier publikum å reagere når du holder foredrag?

Reaksjonene vil variere etter format, publikum og tema, men veldig mange synes det er morsomt, tankevekkende, motiverende og ”på kornet”.

 

Hvordan forbereder du deg til et foredrag?

Stikkordene for å lykkes handler om i hovedsak to ting: presisjon og aktualitet – å presist forstå hva oppgaven og forutsetningene for leveransen, og å være aktuell omkring hva som er viktig akkurat nå.

Jeg har i stor grad behov for å vite følgende:

1. Hvem er mitt publikum; hva jobber de med? Hva preger deres hverdag? Hva er de opptatt av for øyeblikket? Hva er deres utfordringer og gleder? Litt om historikken og hvordan de havnet der de er.
2. Hva er målet med mitt innlegg og for arrangementet totalt sett. Jeg pleier å spørre: ”Hvis dere etterpå definerer mitt innlegg som 100 % vellykket; hva har da skjedd? Hva preger deltakerne?”
3. Hemmere og drivere: Hva hindrer oss i nå målet, og hva kan hjelpe oss?
Når jeg har fått tilfredsstillende svar på disse spørsmålene finner jeg en inngang og en utgang, før jeg tenker på hvordan jeg kan binde disse to endene sammen.

 

Hva får du personlig ut av å være foredragsholder?

Jeg møter utrolig mange spennende mennesker og får oppleve utrolig mye. Variasjonene mellom de ulike forutsetningene gjør at jeg aldri kjeder meg. Og så får jeg umiddelbar feedback på alt jeg gjør, noe som gir alt jeg gjør en mening og effekt. På mange måter verdens beste jobb!

 

Hvor viktig er humor i dine foredrag?

Humor er for meg et veldig viktig virkemiddel, men ikke nødvendigvis et mål i seg selv. Humor og latter har en del fabelaktige effekter: den åpner sinnet for input, den tar vekk eller reduserer redsel og angst, den gir energi og glede, og den vekker nye tanker. Jeg er veldig opptatt av at humor virker best på en grunnmur av alvor, og jeg opplever stadig at den dypeste og beste latteren utløses av en ny og respektfull belysning av noe virkelig alvorlig.

 

Har du noen høydepunkter fra din karriere som foredragsholder?

Etter 2.500 foredrag er det vanskelig å plukke ut noen helt spesielle, men umiddelbart er det noen morsomme episoder som jeg kommer på:

1. Da jeg holdt et 8 minutters innlegg for 8000 deltakere i forbindelse med fusjonen mellom Oslo Lysverker og Hafslund.
2. Da jeg fordro for 350 klin gærne damer fra et homeparty-firma. Har aldri følt meg nærmere Mick Jagger.
3. Jeg var en gang på en 2-ukers turne sammen med blant annet Alex Rosén, Thomas Gjertsen og Great Garlic Girls. Morsomt…

 

På hvilken måte er dine foredrag unike?

Alle mine foredrag er unike gjennom at jeg alltid varierer de i forhold til mitt publikum. Jeg opplever at de mange foredragsholdere har ett standard foredrag de holder. Mange har bare en historie å fortelle; sin egen. Jeg har like mange historier som erfaringer, og i og med at jeg konstant samler gode historier, beskrivelser av spennende mennesker og morsomme observasjoner, vil jeg alltid ha noe nytt på lager.

 

Kan du beskrive deg selv som foredragsholder med tre ord?

Interessant, morsom og energisk.

 

Kan du kort si noe om hva som karakteriserer en god selger?

En som skaper nye tanker og entusiasme. En som tør å ta styringen i salgsprosesser. En som hele tiden søker å få ting til å skje.
Og 1000 andre gode og dårlige grunner til å lykkes med salg.