For arrangementsplanleggere er en av de viktigste tingene å tenke på å booke en foredragsholder som er rett til deres arrangement. Det er nesten alltid slik at en konferanse, et møte eller et seminars fremgang avhenger av hva deltakerne synes om foredragsholderen. Det vil si om deltakerne bedømmer foredragsholderen som passende til arrangementet og anser foredragsholderen som talentfull.
Vi i Athenas har satt sammen noen viktige punkter for hva du skal tenke på når du skal booke en foredragsholder til arrangementet ditt. Det er gode tips for hvilke egenskaper du skal se etter når du gjør dine innledende undersøkelser, hvilke spørsmål du skal forberede og hvordan du på best mulig måte evaluerer foredragsholderens egnethet.
Tenk på betydningen av å gjøre grundig research og å ha publikum som mål når du forsøker å bestemme deg for hvilken foredragsholder som passer. Dette krever at du stiller deg selv, akkurat som med foredragsholderen, de rette spørsmålene under utvelgelsesprosessen. Følgende spørsmål er viktige å stille:
Hvilken foredragsholder kommer til å gjøre grundige undersøkelser om en industri eller en bedrift, for så å tilpasse innholdet i foredraget slik at det får en kontekst og blir relevant for publikum? Du må forsikre deg om at foredragsholderen du velger har som standard å legge ned tid på å gjøre seg kjent med din bedrift, din industri og ditt arrangement. Dette garanterer at et hensiktsmessig og relevant foredrag leveres.
Hvilken foredragsholder har en bra forståelse for utfordringene i bedriften, teknologi og samhold, slik at de også forstår seg på dagens marked? Gjør reserach eller spør en av våre ansatte om hjelp for å finne de «heteste» navnene i din bransje, eller innen det området du vil ha et foredrag om. Med vår hjelp kan du finne toppnavnene som passer ditt budsjett.
Hvilke omtaler finnes det fra tidligere klienter som ville ha en lignende foredragsholder, og hvilken foredragsholder handler omtalene om? Omtaler fra tidligere klienter er en ypperlig måte å evaluere og vurdere foredragsholderens evne og relevans. Om lignende arrangement, bedrifter og klienter er fornøyd med foredragsholderen gjør det selvfølgelig det eventuelle foredraget mer troverdig og betydelig.
Det er ofte fristende å velge en foredragsholder med ekspertise innen er særskilt felt, for siden å spørre om ikke “det skulle vært hyggelig å ha med ekstramateriale” som kan integreres i foredraget – til tross det ikke inngår i foredragsholderens kunnskapsfelt. Dette kan ødelegge flyten i presentasjonen og svekke budskapet.
Et budskap kan også svekkes om foredraget overstiger en viss lengde. Mange studier viser at tilhørere har en tendens til å miste fokus når foredraget overstiger 30 minutter. Du har sikkert merket at mange av TED-foredragene er korte og konsise. Med dette menes det ikke at alle foredrag som er lengre enn 30 minutter skal unngås, det er helt enkelt viktig å evaluere og bedømme hvordan foredragets opplegg, deriblant tidsopplegg, best kan synkroniseres med publikums behov for pauser. Avhengig av publikum og arrangementet er det oftest tilrådelig å unngå presentasjoner som varer lengre enn 60 minutter. Tenk altså på tid, for tidsopplegg spiller en rolle!
En annen sak du helst skal unngå, og som vi i Athenas har lagt merke til at i mange tilfeller ignoreres, er at man vil booke en foredragsholder på bakgrunn av deres berømmelse. Om du booker foredragsholderen kun fordi han/hun har et velkjent navn, men som egentlig ikke er så flink til å presentere, risikerer du et foredrag som ikke leverer så bra som det kunne gjort. Når nyhetens behag har lagt seg er det ikke like kult å høre på et foredrag som ikke holder mål. Berømmelse garanterer ikke fantastiske retoriske og muntlige evner.
For å hjelpe deg en bit på veien når du skal planlegge ditt arrangement, har vi i Athenas satt sammen en liste med våre foredragsholderes tips og triks på hvordan du velger den rette.
Her kommer 5 tips til hva du gjør for å booke rett foredragsholder til ditt arrangement:
1. Finn en eller flere foredragsholdere som er forberedt på å gjøre god reserach, lære å kjenne klienten og å tilpasse foredraget etter klientens behov, bedrift og bransje.
2. La foredragsholderne gjøre det de kan best, nemlig å prate om sitt kunnskapsområde. Legg altså ikke til unødvendige elementer som kan svekke foredragets innhold og budskap.
3. Unngå trøtte og ufokuserte deltakere gjennom å arrangere arrangementet på en måte så det ikke går å holde i for lange presentasjoner.
4. Vær veldig oppmerksom på tidligere klienters omtaler og se om de er fornøyd med den foredragsholderen du er interessert i.
5. Velg ikke foredragsholder ut fra berømmelse, men pass i stedet på at foredragsholderen du vil booke er en talentfull formidler snarere enn bare et velkjent navn.