Tlf. 911 16 989

Få hjelp av våre profesjonelle rådgivere

Artikkel

Hvem er du på din arbeidsplass?

Tilbake til blogg

21. March 2023

Bidrar du til et godt arbeidsmiljø?

Selvsagt, vil du sikkert svare. Og som oftest har du helt rett i det.

Men så skjer det noen ganger at du er litt irritert, stresset, lei av jobben, lei av kollegaene og lei av det stadige tidspresset. I de situasjonene; bidrar du fortsatt til et godt arbeidsmiljø? Nei, men det må vel være lov å ikke være på topp hele tiden!

Ja, det må være lov, men er det egentlig greit at andre skal få en dårligere arbeidsdag fordi du har det?

Dette er et vanskelig tema. For vi er ikke på topp hele tiden, de færreste av oss klarer det. Likevel ønsker vi ikke å bidra til et dårlig arbeidsmiljø. Vi ønsker å gå på jobb og være god i jobben og bidra positivt. Og om vi opplever at arbeidsmiljøet er dårlig, så handler det om «de andre». Da er det greit å huske på at for de andre – så er du «de andre».

Jeg foreslår at vi slutter å tenke på de andre og begynner å tenke på oss selv. Hvem er jeg på denne arbeidsplassen? Hvem er jeg når jeg er på topp, når jeg er på bunn og alle de dagene jeg er på det jevne?

Jeg jobbet tidligere som salgs- og markedssjef i hotellbransjen. En jobb jeg elsket og følte meg 100 prosent på rett plass i. Om du hadde spurt meg «Renate, hvem er du på din arbeidsplass?» ville jeg svart; «jeg er engasjert, inkluderende og omsorgsfull». På et tidspunkt fikk jeg tilbakemelding fra en god kollega. Hun fortalte meg at mine kollegaer snakket om meg som «overlegen, arrogant og hun tror hun er bedre enn oss andre».

What? Dette kunne jeg overhodet ikke kjenne meg igjen i!

Hvorfor i all verden sa de noe slikt? Dette var så langt unna den jeg ønsket å være som jeg kunne komme. Jeg måtte finne ut av dette, og det gjorde jeg med å få tilbakemeldinger og jobbe med å se meg selv. Og oppdaget da at jeg på noen områder hadde en atferd som slett ikke var i tråd med min intensjon. At jeg oppførte meg mot andre på en måte jeg ikke ønsket at andre skulle oppføre seg mot meg. Dette var en vanskelig oppdagelse, men samtidig det beste som kunne skje. For nå kunne jeg gjøre noe med det.

Heldigvis er det slik at vi kan endre oss. Vi kan ikke endre andre, men vi kan fint klare å endre oss selv. Gode, konstruktive tilbakemeldinger og selvinnsikt er gull verdt. Velg å ta imot tilbakemeldinger og jobb med selvinnsikten. Velg å se din egen atferd opp mot din intensjon og bli bevisst hvem du er. Dette kan være en fin reise, for mest sannsynlig vil du også få gode tilbakemeldinger og bekreftelser på at mange setter pris på den du er og det du gjør. Det gjorde heldigvis også jeg.

Det enkleste vi gjør er å mene noe om de andre!

Medarbeiderskap handler derimot om å mene noe om oss selv; hvordan jeg løser mine arbeidsoppgaver, hvem jeg er som kollega og hvem jeg er for min arbeidsgiver. Og det handler om samspillet; hvem vi er sammen og hvordan vi løser våre oppgaver sammen. Det beste verktøyet vi har for å jobbe med medarbeiderskapet er den gode dialogen, hvor tilbakemeldinger og selvinnsikt er viktige ingredienser.

Vil et godt medarbeiderskap ta bort alle utfordringer vi møter i arbeidslivet? Nei, absolutt ikke. Vi vil fortsatt oppleve at arbeid er krevende. Men et godt medarbeiderskap gjør oss bedre rustet til å håndtere det.

Jeg ønsker meg at flere blir bevisst på og jobber med medarbeiderskapet på sin arbeidsplass. For så å krydre det gode medarbeiderskapet med en god dose arbeidsglede, en stor dæsj med psykologisk trygghet og visshet om at vi vil hverandre vel – ja da er vi på rett vei!
Og det beste av alt? Det er at du kan gjøre en vesentlig forskjell.

Begynn med å spørre deg selv; Hvem er jeg på denne arbeidsplassen?

Trenger du hjelp til å finne den perfekte foredragsholderen til ditt arrangement?

Få profesjonelle råd fra våre dyktige konsulenter og gjør arrangementet ditt til en suksess.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.