Tlf. 911 16 989

Få hjelp av våre profesjonelle rådgivere
profile-cover-generic-06

En kruttønne innen motivasjon, stress og psykologisk trygghet

Hallgeir Martinsen profilbilde

Hallgeir Martinsen

Med en mastergrad i coaching- og psykologi kombinert med en lang toppidrettskarriere som en av landets raskeste menn får du servert faglig kunnskap på en praktisk, energisk og lett forståelig måte.

Forespør enkelt om pris og dato
Uforpliktende forespørsel på Hallgeir Martinsen

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
About icon

Om Hallgeir

Lecture icon

Foredrag

Interviews icon

Artikler

Forespør enkelt om pris og dato

Hallgeir Martinsen har jobbet som selvstendig næringsdrivende i “OptimaltMentalt” siden 2019, og elsker å stå på scenen. Han får tilbakemeldinger på at han er ekstremt energisk og har en veldig tilstedeværelse i sine foredrag. Kundene sier han leverer budskapet på en enkel og praktisk rettet måte som gjør at man tar med seg kunnskapen videre i hverdagen. Videre vet du at det faglige er forankret i vitenskap og teori slik at du kan være trygg på at det du lærer er bygget på seriøs kunnskap.

Hallgeir Martinsen har spesialkompetanse på temaer som motivasjon, målsetting, stress og stressmestring, psykologisk trygghet, kohesjon, søvn og det å takle motgang for å nevne noe. Han har ved hjelp av en solid utdanning og lang praktisk erfaring en unik kombinasjon svært få andre i landet har. Dette gjør at Hallgeir passer like godt for bedrifter, idrettslag og i skolen. Hallgeir er opptatt av å skreddersy foredraget etter deres behov, så ikke nøl med å komme med egne ønsker.

Et foredrag med Hallgeir Martinsen gir deg:

  • Forbedret teamdynamikk: Gjennom hans foredrag, lærer teamet ditt hvordan mental trening kan styrke samarbeid og kommunikasjon, noe som fører til økt produktivitet og bedre arbeidsmiljø.
  • Annerkjent ekspertise: Hallgeir har blitt anerkjent for sin innovative tilnærming til mental trening, og har hjulpet mange organisasjoner med å forbedre deres prestasjoner.
  • Tilpassede løsninger: Hvert foredrag er skreddersydd for å møte de unike behovene til din organisasjon, som sikrer relevant og målrettet læring.

Du kan ha sett Hallgeir på McDonalds sin kampanje om stress gjennom 2023. De tok kontakt med han for å snakke om stress og stressmestring da han har lang praktisk og teoretisk erfaring med dette, og har evnen til å formidle til de store massene. Ikke minst vet han hva det vil si å jobbe med dette stresset med erfaringen fra idretten, men han sa også opp fast jobb som kroppsøvingslærer og miljøterapeut for satse på drømmen og starte for seg selv.

Hallgeir Martinsen har en mastergrad i “Coaching- og psykologi” fra Norges Idrettshøgskole hvor han forsket på hvilke psykologiske egenskaper kjennetegner de beste individuelle idrettsutøverne i Norge.

Han har også gjennom sin karriere som toppidrettsutøver innen friidrett representert Norge i et av verdens største idrettsarrangement kun slått av OL -“Universiaden”, og deltatt på Bislett Games en rekke ganger.  Dette gir han en unik kunnskap og erfaring fra både det teoretiske, men også praktiske i temaene han snakker om.

Hallgeir Martinsen har ansvar for utdanningen av trenere innen idrettspsykologi for Norges friidrettsforbund og dette har han holdt i siden 2019, og han har de siste 10 årene vært brukt av Norges Idrettshøgskole som foreleser i friidrett her. Han er også sertifisert trenerutvikler gjennom Norges Idrettsforbund. Hallgeir jobber i tillegg med mental trening gjennom 1:1 fokussamtaler og har jobbet med utøvere i både eliteserien, friidrettsutøvere på høyeste nivå og gründere.

Bedrifter og idrettslag som McDonalds, Amgen Biotech, Logisitkkforeningen Østladnet, GK ventilasjon, NAV, Stabæk fotball, Norges vannski- og wakeboardforbund, Norges Motorsportforbund for å nevne noen har brukt Hallgeir for å lære mer om motivasjon, målsetting, stressmestring, søvn og psykologisk trygghet. De sett verdien av å implementere teori og praksis fra toppidretts verden inn i bedriftsverden og ledergrupper som i dag ligner mer og mer på toppidrett. 

Hallgeir Martinsens foredrag kan holdes på norsk og engelsk.

Vis foredrag med Hallgeir Martinsen
Hallgeir Martinsen foredrag

Kan du værra deg sjæl på jobb?

Psykologisk trygghet er et populært uttrykk om dagen, men hva er det egentlig, og hvordan oppnår man psykologisk trygghet på arbeidsplassen?

De fleste av oss er opptatt av hvordan vi fremstår for andre, og ønsker ikke å bli oppfattet som negative, inkompetente eller til bry for andre. Derfor er vi kanskje ikke alltid oss selv på jobb. Men tenk om vi faktisk kunne være oss selv uten å være redd for å drite oss ut.
I grupper med psykologisk trygghet kan man det. Der kan man føle seg trygg på å ikke bli ydmyket, latterliggjort, oversett eller kritisert for hva man mener eller spør om.

Undersøkelser viser at psykologisk trygghet på en arbeidsplass:

  • Er direkte relatert til hvor godt virksomheten lykkes både økonomisk og med trivsel
  • Spiller en rolle i hvor mye den enkelte engasjerer seg i arbeidet sitt
  • Sier noe om hvor godt man samarbeider på arbeidsplassen.

Så hvordan oppnår man egentlig psykologisk trygghet på arbeidsplassen?
I dette foredraget gir Hallgeir deg svar på nettopp det.

Hallgeir Martinsen foredrag

Mindre stress, bedre arbeidsmiljø

I en verden hvor arbeidsplassen ofte kan minne om en toppidrettsarena, er det essensielt å mestre mentale verktøy for å håndtere daglig stress og press. Mye stress på jobb/kronisk stress er en driver for sykefravær og kronisk sykdom. Så å lære om hva stress er, hva som skjer i kroppen, hvordan tolke det og ikke minst praktiske håndfaste verktøy for å regulere stressnivået kan være til hjelp.

Videre understreker han viktigheten av kommunikasjon og hvordan engasjement og positivitet kan smitte over i arbeidsmiljøet. Ved å skape trygge rammer hvor ansatte føler seg sett, hørt og anerkjent, bidrar Hallgeirs foredrag til å bygge en tryggere og mer produktiv arbeidsplass.

  • Utvikling av mentale verktøy for å håndtere daglig stress og press på arbeidsplassen.
  • Ferdigheter for å regulere spenningsnivå og bygge selvtillit.
  • Skape en positiv indre dialog og sterkere mestringsforventning.

 

Hallgeir Martinsen foredrag

Motivasjon og målsetting, fra utfordring til mulighet

Hallgeir Martinsens foredrag kombinerer teori og praksis for å skape et mestringsorientert miljø i din organisasjon. Forskning understreker at ansatte i slike miljøer er mindre stresset, mer effektive, fornøyde, og viser større resiliens. Hallgeir fokuserer også på viktigheten av klare målsettinger. Dette fører til større utholdenhet i arbeidet.

  • Utvikling av indre motivasjon fører til mindre stress og mer selvtillit.
  • Mestringsmål fremfor prestasjonsmål øker motivasjon og tilfredsstillelse.
  • Klare målsettinger skaper tydelige ledere og trygge, effektive ansatte.

 

08.04.21

Er du opptatt av mestring eller prestasjon? Og hva er best for din selvtillit og glede?

I idrettspsykologien har vi flere motivasjonsteorier vi bruker for å prøve å forstå hva som motiverer mennesker til å fortsette med det de holder på med, som regel inn mot idrett og fysisk aktivitet. Det jeg synes er veldig spennende er at vi kan ta i bruk disse teoriene i egne liv, og på langt andre områder enn i idretten.

En av de mer anerkjente teoriene heter «Achievement goal theory», eller «Måloppnåelsesteorien» på norsk. Jeg vil ikke gå i dybden av teorien, men dele noe jeg synes er meget viktig med tanke på hvordan vi angriper livet, og dets utfordringer.

Ifølge måloppnåelsesteorien som er en motivasjonsteori har vi mennesker to orienteringer, eller to måter for hvordan vi angriper og møter utfordringer på. Vi kan være mestringsorienterte, eller vi kan være prestasjonsorienterte. Vi er ikke enten eller, men som oftest er det en blanding. Orienteringene er «ortogonale», altså uavhengige av hverandre. Men vi vet at det å hovedsakelig være mestringsorientert er bra for både motivasjonen, selvtillit og måten vi ser på utfordringer på. Kort forklart:

Er du prestasjonsorientert er det resultatene som er viktigst for deg, du måler deg selv mot alle andre, noe utenfor deg selv blir din målestokk for hvor dyktig eller kompetent du er. Du er opptatt av være bedre enn andre, og innen idrett skal du helst være bedre enn de andre samtidig som du yter minst mulig innsats. Mennesker som hovedsakelig er prestasjonsorienterte har også lettere for å ta snarveier, jukse og trenger mer bekreftelse fra signifikante andre (venner, foreldre, trenere osv.). Som prestasjonsorientert er det lettere å ikke stå i motgangen – du anser deg selv som ikke god nok, og egoet ditt får seg en trøkk i trynet når du ikke klarer en utfordring eller når ting går akkurat slik du så for deg. Det er lettere å gi opp, falle fra og å bli utbrent. Når du er i situasjoner du trenger å levere varene er det lettere at du blir mer nervøs, får høyere skuldre og trives mindre, du er jo redd for å mislykkes.

I motsetning til dette har du den mestringsorienterte personen. Er du mestringsorientert bruker du deg selv som målestokk, og du ønsker å utvikle deg selv basert på egne ferdigheter – hva andre får til og kan er ikke så viktig for deg, du vet at du blir bedre om du øver øver, og øver. Er du mestringsorientert er du mer opptatt av prosessen og å se deg selv utvikle deg, og du er ikke like opptatt av resultatene for du vet at de kommer av seg selv om du bare øver nok. Gode resultater er selvfølgelig tilfredsstillende for en som er mestringsorientert også, men hele deres identitet og selvtillit står ikke like mye på spill som når du er mer prestasjonsorientert.

Som mestringsorientert heter det ikke å feile, det heter å lære. Som Nelson Mandela så fint sa det «I never loose. I either win- or I learn». Motgang for den mestringsorienterte er bare et rom hvor man kan lære seg noe nytt og utvikle seg. Pedagogen John Dewey er kjent for å ha sagt «Learning by doing», jeg er minst like fan av å si «learning by burning». Vi er alle blanke ark når vi kommer til denne verden, å tro at vi skal mestre alt på første forsøk er ikke en bærekraftig holdning til livet. Vi trenger alle å feile for å lære. Å feile betyr ikke at du er et dårligere menneske eller er mindre kompentent, det betyr bare at du ikke har lært det enda. Ved å være mestringsorientert står du bedre i motgang og tøffe tider, du er mer lærevillig, optimistisk og har med stor sannsynlighet bedre selvtillit og er mindre stresset.

Vi kan også skape et klima eller miljø som er prestasjons- eller mestringsorientert. Studier viser også at toppidrettsutøvere også trives bedre i et mestringsklima, altså et sted der det er rom for å feile. De er gladere, mer tilfredse, prøver hardere og har mindre stresshormoner i kroppen når de deltar i idretten. I et prestasjonsmiljø blir de beste fremhevet, de får ofte goder, du får ikke gjøre feil og det går hardere utover selvtillit og motivasjon.

PS: Toppidrettsutøvere er gjerne høye på begge disse orienteringene, men oppgir at de som barn/unge var opptatt av å mestre, og at det fortsatt er viktigst for dem. Det er ikke et problem å være høy på prestasjon så lenge du har mestringen i bånn, dette beskytter selvtilliten og motivasjonen din i større grad når du møter motgang.

For fler artikler av Hallgeir Martinsen les her: https://www.optimaltmentalt.no/blog

Vis foredrag med Hallgeir Martinsen
Uforpliktende forespørsel på Hallgeir Martinsen

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Eller ring til oss på

Tlf: 911 16 989

Foredragsemner med Hallgeir Martinsen