Lasting innhold ...

Sigurd Granmark

Sigurd Granmark

Tidligere leder av Adidas-gruppen i Norge, mental trener og foredragsholder

Sigurd Granmark har de siste 10 årene kartlagt hva som gjør at noen organisasjoner, utøvere, ansatte og lag alltid klarer å gjenskape de gode resultatene. Det viser seg at de beste ikke gjør andre ting, men de gjør ting litt annerledes. 

 

 

UFORPLIKTENDE FORESPØRSEL

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpliktende.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Sigurd Granmark, har siden han sluttet som leder av adidas- gruppen, kartlagt de fleste bransjer i Norge. Han har besøkt og jobbet med over 500 norske selskaper.

Få, om noen har en bedre oversikt over hva det norske næringslivet lykkes med og sliter med. Dette i kombinasjon med hans egen erfaring som selger, mellomleder og toppleder gir svært treffsikre og relevante foredrag for våre kunder.

Sigurd jobber med å utvikle og sertifisere ledelsen i en rekke nasjonale og internasjonale selskaper. Dette er lederprogrammer med avsluttende eksamen og sertifisering. Hver sertifisering er skreddersydd til oppdragsgiver. Sertifiseringen vil gjøre deg bedre forberedt på lederutfordringene du vil møte de neste årene.

I januar 2018 ga Sigurd ut boken, KULTUR. I boken deler han hva han har lært av over 500 selskaper og tusenvis av ansatte og ledere.

Kapitlene i KULTUR, er alle et foredrag. Ta en titt på kapitlene og filmer og sett sammen ditt eget foredrag basert på dette.

Sigurd holder foredrag på norsk.

 

Les vårt intervju med Sigurd her

    Sigurd Granmark foredrag

    LE – DEL – SE 

    Emner: Ledelse.

    • Fortiden er en god læremester, men en dårlig veiviser.
    • Vi ser med fortiden. Det gjør at hvem vi har vært, kan være den største hindringen for hvem vi kan bli. Ledere må få medarbeiderne til å gjøre ting de selv ikke tror de kan klare.
    • Selskaper er summen av de som fyller selskapet hver dag. Ledelse handler derfor om alle andre enn ledere. Alle kan lede de beste, men de beste kan gjenskape gode resultater gjennom de fleste.
    • Verdibasert ledelse, kan har flere ledere lykkes godt med. Ledelse basert på 3-5 verdier som hele selskapet skal ledes etter, er det få som har lykkes godt med.
    • Alle kan stå for alle selskaper sine verdier. Det er derfor det heter verdier.
    • Vi trenger ikke henge dem på veggen, eller legge dem i skuffen.

    Sigurd Granmark foredrag 

    KulTur

    Emner: ALLE. KulTur påvirker alt vi gjør.

    • La oss le.
    • Stemningen i lokalene til en rekke selskaper, er nesten som man kommer inn på et bibliotek. Du senker stemmen, angrer på at du tok på deg sko med hæler og begynner å bruke en del ”tegnspråk”. Vi kan gjerne ha stillerom, men hele kontoret er ikke et stillerom.
    • Vi er mer sammen med våre kollegaer enn vår egen familie. La oss bruke denne tiden godt. La oss skape en KulTur, hvor det er høy takhøyde, dårlige forslag applauderes, hvor ledelsen forteller om sine feil og hvor latteren runger i lokalene. Det er ingen motsetninger mellom å ha det bra, og prestere bra. Det er en sammenheng.
    • Hva er en egentlig en prestasjonskultur? Alle snakker om det, og beskrivelsene er like mange. En prestasjonskultur er en KulTur hvor det er lett å være god. Man er ikke god på tross av kulturen, men på grunn av den. Det er lettere å være god i et selskap hvor det er en KulTur.
    • Ting har dessverre høyest verdi når vi mister det. For mange fokuserer dessverre på det  vi har mistet, eller ikke har fått. La oss sammen skape en KulTur, hvor vi setter pris på hverandre, på kundene, på samarbeidspartnere og på oss selv. Ikke senere, men nå. La oss sammen lage en KulTur.

    Sigurd Granmark foredrag

    Hvem

    Emner: Marketing, merkevare, målsetting, endring, innovasjon, HRM og ledelse.

    • Hvem vi vil være, forteller oss hva vi bør gjøre. Dessverre tenker de fleste på hva de må gjøre i dag, uten å tenke over hvem de blir ”i morgen”.
    • De beste selskapene er som våre gode venner. Vi er knyttet sammen rundt hvem vi er, og ikke hva vi har.
    • De fleste sier de har en merkevare, men svært mange av disse har kun et varemerke. Det er vanskelig å bygge noe du tror du allerede har. Hva som skiller merkevarene, fra varemerkene er lett å identifisere. Hvordan de gjør det er mer krevende å identifisere, men det starter med hvem…
    • Aldri, aldri, aldri hopp på trender som du ikke forstår. Om det er disrupsjon, content marketing, disruptive marketing, disruptiv innovasjon, block chain eller big data. Næringslivet er fullt at ”følgere”. Jeg har ikke hørt om et selskap som har oppfylt kriteriene for disrupsjon, og samtidig har blitt mer lønnsomt.
    • En innovasjon er en nyhet frem til den blir lønnsom. Gjør ”trenden” deg mer lønnsom, så lær deg absolutt alt om den.

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Forfengelighet

    Emner: Endring, organisasjonsutvikling, HRM, medarbeiderskao og ledelse.

    • Menn fra 40-55 år, vi må være de mest forfengelige på denne kloden. Utfordringen er at det er også her det er flest ledere. Leder eller ikke, vi må alle jobbe med å bli mindre forfengelige.
    • Det å hate å tape, eller være en såkalt ”vinnerskalle”, kan være det største hinderet for å vinne. Det er dessverre ingen direkte sammenheng mellom det å hate og tape, og være god til å vinne.  Under riktige forutsetninger kan det være en sammenheng, men de kan også være motsetninger.
    • For første gang i historien så blir de største selskapene mindre. Kun 3 av de 10 største selskapene i verden, var blant de 10 største for 10 år siden. Forfengelighet og er en av de viktigste årsakene til dette.
    • Konkurrere (les. nå mål) og utvikle oss (les. nå langsiktige mål) på samme tid, er noe av det vanskeligste vi gjør. Utvikling krever at vi våger å se dårlig ut i perioder, for å bli bedre senere. Å se dårlig ut å konkurrere, er avhengige motsetninger.

    Sigurd Granmark foredrag

    Yin & Yang

    Emner: Digitalisering, endring, HR, HRM, organisasjonsutvikling og ledelse,.

    • Det er samspillet mellom menneskene og teknologi, som vil gjøre digitaliseringen lønnsom. Menneskene er løsningen for å lykkes med digitalisering. Dessverre tror mange det motsatte. Fremtidens HR Manager, bør være en HT Manager (Human Technology Manager)
    • Det konstante i kulturen, er fundamentet for å lykkes med endring. Dessverre fokuserer de fleste kun på endringen. De vil garantert ikke lykkes, og heller ikke vite hvorfor de mislykkes.
    • Næringslivet blir mindre, og ikke mer komplekst. Viljen til å lære nye ferdigheter, er derfor den viktigste ferdigheten vi har. Vilje er ikke en ferdighet, men noe du kan bestemme deg for. Det beste for alle er at du vil.
    • De fleste som tror de driver med endringsledelse, driver kun med forandringsledelse. Vet du forskjellen?

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Mening

    Emner: Målsetting, motivasjon, HR, HRM, medarbeiderskap, ansvarliggjøring og ledelse.

    • Mening er alle endringers mor”. For å lykkes med å skape endring og utvikling, må alle vite og forstå meningen med endringen. Hvorfor gjør vi dette?
    • De fleste som går på jobb i Norge vet ikke hvorfor de gjør nettopp det. Hvis vi ikke vet selskapet, avdelingen og våre egne mål, så vil vi ikke lykkes med å endre/utvikle oss. Vi forandrer på mye, men har det gjort oss bedre?
    • Medarbeidersamtalen bør gjøres på motsatt måte og døpes til ”meningssamtalen”.
    • Skill på kraftendringer og symbolendringer. Kraftendringene er de som krever mest kraft av hver enkelt, men som har mest påvirkningskraft på resultatet.

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Pettersens Lov 

    Emner: Alle. Pettersens lov, tar ingen unntak og er med oss i alt vi gjør.

    • Vi har alle et ansvar for at vi skal ha det bedre når vi går fra jobben, enn da vi kom på jobben.
    • Vi må gjerne konkurrere, men vi må gjøre hverandre bedre. Intern konkurranse skal kun svekke eksterne konkurrenter.
    • Vær forsiktig med hva du forteller deg selv, hjernen er den som tror mest på det du sier.
    • Vær mer redd for likhet enn for ”avvikerne”.

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Sult 

    Emner: Motivasjon, prestasjonskultur, medarbeiderskap, ledelse og utvikling.

    • Komfort er sjelden en av hemmelighetene bak gode resultater. Hvis du har som mål å lykkes godt, så vær villig til å gjøre det som kreves. Mål realiseres i ”arbeids-og treningstøy”.
    • Søk ikke alltid vekk fra ubehag og mot velbehag. Skap kontraster i livet ditt. Det er i kontrastene de gode opplevelsene ligger.
    • Sørg for å ha lang erfaring, ikke bare lang ansenitet. Tid må ikke forveksles med erfaring.
    • Vi må ha styrke ”til å ta trappen” for å lykkes. De som forsøker å ta heisen, møter vi gjerne i trappen på vei ned igjen..

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Virus 

    Emner: HR, HRM, organisasjonsutvikling, ”telepati”, medarbeiderskap og ledelse.

    • Vi må holde fokus på det vi selv og andre er gode til. Vi sammenligner dessverre oss selv med de som er best på det vi mener vi er dårligst til.
    • Vi har stort sett samme utgangspunkt som andre for å lykkes. Noen ganger litt dårligere og noen ganger litt bedre. Ikke frarøv deg selv muligheter ved å tro noe annet.
    • Alle vil være best, til de over tid må gjøre det de beste gjør. Gjør det som kreves.
    • Våg å skille deg ut. Vi har ikke uniformer i Norge. Finn din stil, din måte, din vei og din karriere. Vi trenger mer ulikhet, ikke likhet.

     

    Sigurd Granmark foredrag

    Motivasjon 

    Emner: Motivasjon, HR, HRM, medarbeiderskap, ansvarliggjøring og ledelse.

    • Vis mot til å prøve, mot til å si a du er usikker, mot til å feile, mot til å si ifra, mot til å støtte og mot til å dytte. Mot er en fantastisk greie!
    • Tenk over hvorfor (motiv) du er her. Gjør selskapet til en del av din karriere, ikke motsatt. Motivasjon vil få deg i gang, men ditt motiv vil få deg i mål.
    • Stillingsinstruks må være et tilbakelagt kapittel. Vi kan ikke ”instruere” hva vi skal gjøre på et papir lenger. I tillegg blir det svært ofte brukt mot de ansatte som viser til sin stillingsinstruks. Da gjerne av lederen som har gitt de instruksen. Medarbeideren er spesialisten, de skal vite hva som skal gjøres. Stillingsinstruksen bør bli en del av ”Meningssamtalen” (les. MENING).
    • Det kan være mange andre sin jobb å holde deg motivert, men det vil alltid være ditt ansvar. Vær klok å ta dette ansvaret.
Dette sier kunder som har opplevd foredrag med Sigurd Granmark

Les mer...

Foredragsholdere relatert til