Lasting innhold ...

Tlf. 911 16 989

Få profesjonell rådgivning av våre flinke konsulenter
profile-cover-generic-01-blue

Hva er det som gjør at noen bedrifter lykkes og andre ikke?

Sigurd Granmark

Sigurd Granmark

Sigurd Granmark er en av landets mest ettertraktede foredragsholdere. Han inspirerer medarbeidere og ledere til å bli bedre, både som menneske og kollega.

Forespør enkelt om pris og dato

4.5 ut av 5 stjerner

"Meget vel forberedt og det lyste energi og engasjement fra Sigurd. Sigurd vinklet sitt innlegg mot bedriftens eksisterende kultur og poengterte hva hver enkelt bør bidra med eller være klar over ved sin egen adferd. Topp!"

Thor-Harald Kløver, Administrerende direktør - Abbott Vis alle referanser

Et foredrag med Sigurd Granmark gir deg:

  • En av landets mest ettertraktede foredragsholdere.
  • Resultatet av veldokumentert kartlegging av hva som gjør at noen bedrifter lykkes og andre ikke.
  • En inspirerende foredragsholder som formidler på en svært engasjerende måte.
Uforpliktende forespørsel på Sigurd Granmark

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
About icon

Om Sigurd

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referanser

Interviews icon

Artikler

Forespør enkelt om pris og dato

Sigurd Granmark har de siste 10 årene kartlagt hva som gjør at noen organisasjoner, utøvere, ansatte og lag alltid klarer å gjenskape de gode resultatene. Det viser seg at de beste ikke gjør andre ting, men de gjør ting litt annerledes.   

Et foredrag med Sigurd Granmark gir deg:

  • En av landets mest ettertraktede foredragsholdere.
  • Resultatet av veldokumentert kartlegging av hva som gjør at noen bedrifter lykkes og andre ikke.
  • En inspirerende foredragsholder som formidler på en svært engasjerende måte.

Sigurd Granmark, har siden han sluttet som leder av Adidas- gruppen, kartlagt de fleste bransjer i Norge. Han har besøkt og jobbet med over 500 norske selskaper.

Få, om noen, har en bedre oversikt over hva det norske næringslivet lykkes og sliter med. Dette i kombinasjon med hans egen erfaring som selger, mellomleder og toppleder gir svært treffsikre og relevante foredrag for våre kunder.

Sigurd Granmark jobber med å utvikle og sertifisere ledelsen i en rekke nasjonale og internasjonale selskaper, og i januar 2018 ga han ut boken, KULTUR. I boken deler han hva han har lært av over 500 selskaper og tusenvis av ansatte og ledere. Han sier blant annet: «Vi er mer sammen med våre kolleger enn vår egen familie. La oss bruke denne tiden godt. La oss skape en KulTur, hvor det er takhøyde, dårlige forslag applauderes, hvor ledelsen forteller om sine feil og hvor latteren runger i lokalene. Det er ingen motsetninger mellom å ha det bra, og prestere bra. Det er en sammenheng.»

Sigurd holder foredrag på norsk.

Vis foredrag med Sigurd Granmark

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    LE – DEL – SE 

    Emner: Ledelse.

    • Fortiden er en god læremester, men en dårlig veiviser.
    • Vi ser med fortiden. Det gjør at hvem vi har vært, kan være den største hindringen for hvem vi kan bli. Ledere må få medarbeiderne til å gjøre ting de selv ikke tror de kan klare.
    • Selskaper er summen av de som fyller selskapet hver dag. Ledelse handler derfor om alle andre enn ledere. Alle kan lede de beste, men de beste kan gjenskape gode resultater gjennom de fleste.
    • Verdibasert ledelse, kan har flere ledere lykkes godt med. Ledelse basert på 3-5 verdier som hele selskapet skal ledes etter, er det få som har lykkes godt med.
    • Alle kan stå for alle selskaper sine verdier. Det er derfor det heter verdier.
    • Vi trenger ikke henge dem på veggen, eller legge dem i skuffen.

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    KulTur

    Emner: ALLE. KulTur påvirker alt vi gjør.

    • La oss le.
    • Stemningen i lokalene til en rekke selskaper, er nesten som man kommer inn på et bibliotek. Du senker stemmen, angrer på at du tok på deg sko med hæler og begynner å bruke en del ”tegnspråk”. Vi kan gjerne ha stillerom, men hele kontoret er ikke et stillerom.
    • Vi er mer sammen med våre kollegaer enn vår egen familie. La oss bruke denne tiden godt. La oss skape en KulTur, hvor det er høy takhøyde, dårlige forslag applauderes, hvor ledelsen forteller om sine feil og hvor latteren runger i lokalene. Det er ingen motsetninger mellom å ha det bra, og prestere bra. Det er en sammenheng.
    • Hva er en egentlig en prestasjonskultur? Alle snakker om det, og beskrivelsene er like mange. En prestasjonskultur er en KulTur hvor det er lett å være god. Man er ikke god på tross av kulturen, men på grunn av den. Det er lettere å være god i et selskap hvor det er en KulTur.
    • Ting har dessverre høyest verdi når vi mister det. For mange fokuserer dessverre på det  vi har mistet, eller ikke har fått. La oss sammen skape en KulTur, hvor vi setter pris på hverandre, på kundene, på samarbeidspartnere og på oss selv. Ikke senere, men nå. La oss sammen lage en KulTur.

    Foredrag med Sigurd Granmark

    Hvem

    Emner: Marketing, merkevare, målsetting, endring, innovasjon, HRM og ledelse.

    • Hvem vi vil være, forteller oss hva vi bør gjøre. Dessverre tenker de fleste på hva de må gjøre i dag, uten å tenke over hvem de blir ”i morgen”.
    • De beste selskapene er som våre gode venner. Vi er knyttet sammen rundt hvem vi er, og ikke hva vi har.
    • De fleste sier de har en merkevare, men svært mange av disse har kun et varemerke. Det er vanskelig å bygge noe du tror du allerede har. Hva som skiller merkevarene, fra varemerkene er lett å identifisere. Hvordan de gjør det er mer krevende å identifisere, men det starter med hvem…
    • Aldri, aldri, aldri hopp på trender som du ikke forstår. Om det er disrupsjon, content marketing, disruptive marketing, disruptiv innovasjon, block chain eller big data. Næringslivet er fullt at ”følgere”. Jeg har ikke hørt om et selskap som har oppfylt kriteriene for disrupsjon, og samtidig har blitt mer lønnsomt.
    • En innovasjon er en nyhet frem til den blir lønnsom. Gjør ”trenden” deg mer lønnsom, så lær deg absolutt alt om den.

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Forfengelighet

    Emner: Endring, organisasjonsutvikling, HRM, medarbeiderskao og ledelse.

    • Menn fra 40-55 år, vi må være de mest forfengelige på denne kloden. Utfordringen er at det er også her det er flest ledere. Leder eller ikke, vi må alle jobbe med å bli mindre forfengelige.
    • Det å hate å tape, eller være en såkalt ”vinnerskalle”, kan være det største hinderet for å vinne. Det er dessverre ingen direkte sammenheng mellom det å hate og tape, og være god til å vinne.  Under riktige forutsetninger kan det være en sammenheng, men de kan også være motsetninger.
    • For første gang i historien så blir de største selskapene mindre. Kun 3 av de 10 største selskapene i verden, var blant de 10 største for 10 år siden. Forfengelighet og er en av de viktigste årsakene til dette.
    • Konkurrere (les. nå mål) og utvikle oss (les. nå langsiktige mål) på samme tid, er noe av det vanskeligste vi gjør. Utvikling krever at vi våger å se dårlig ut i perioder, for å bli bedre senere. Å se dårlig ut å konkurrere, er avhengige motsetninger.

    Foredrag med Sigurd Granmark

    Yin & Yang

    Emner: Digitalisering, endring, HR, HRM, organisasjonsutvikling og ledelse,.

    • Det er samspillet mellom menneskene og teknologi, som vil gjøre digitaliseringen lønnsom. Menneskene er løsningen for å lykkes med digitalisering. Dessverre tror mange det motsatte. Fremtidens HR Manager, bør være en HT Manager (Human Technology Manager)
    • Det konstante i kulturen, er fundamentet for å lykkes med endring. Dessverre fokuserer de fleste kun på endringen. De vil garantert ikke lykkes, og heller ikke vite hvorfor de mislykkes.
    • Næringslivet blir mindre, og ikke mer komplekst. Viljen til å lære nye ferdigheter, er derfor den viktigste ferdigheten vi har. Vilje er ikke en ferdighet, men noe du kan bestemme deg for. Det beste for alle er at du vil.
    • De fleste som tror de driver med endringsledelse, driver kun med forandringsledelse. Vet du forskjellen?

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Mening

    Emner: Målsetting, motivasjon, HR, HRM, medarbeiderskap, ansvarliggjøring og ledelse.

    • Mening er alle endringers mor”. For å lykkes med å skape endring og utvikling, må alle vite og forstå meningen med endringen. Hvorfor gjør vi dette?
    • De fleste som går på jobb i Norge vet ikke hvorfor de gjør nettopp det. Hvis vi ikke vet selskapet, avdelingen og våre egne mål, så vil vi ikke lykkes med å endre/utvikle oss. Vi forandrer på mye, men har det gjort oss bedre?
    • Medarbeidersamtalen bør gjøres på motsatt måte og døpes til ”meningssamtalen”.
    • Skill på kraftendringer og symbolendringer. Kraftendringene er de som krever mest kraft av hver enkelt, men som har mest påvirkningskraft på resultatet.

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Pettersens Lov 

    Emner: Alle. Pettersens lov, tar ingen unntak og er med oss i alt vi gjør.

    • Vi har alle et ansvar for at vi skal ha det bedre når vi går fra jobben, enn da vi kom på jobben.
    • Vi må gjerne konkurrere, men vi må gjøre hverandre bedre. Intern konkurranse skal kun svekke eksterne konkurrenter.
    • Vær forsiktig med hva du forteller deg selv, hjernen er den som tror mest på det du sier.
    • Vær mer redd for likhet enn for ”avvikerne”.

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Sult 

    Emner: Motivasjon, prestasjonskultur, medarbeiderskap, ledelse og utvikling.

    • Komfort er sjelden en av hemmelighetene bak gode resultater. Hvis du har som mål å lykkes godt, så vær villig til å gjøre det som kreves. Mål realiseres i ”arbeids-og treningstøy”.
    • Søk ikke alltid vekk fra ubehag og mot velbehag. Skap kontraster i livet ditt. Det er i kontrastene de gode opplevelsene ligger.
    • Sørg for å ha lang erfaring, ikke bare lang ansenitet. Tid må ikke forveksles med erfaring.
    • Vi må ha styrke ”til å ta trappen” for å lykkes. De som forsøker å ta heisen, møter vi gjerne i trappen på vei ned igjen..

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Virus 

    Emner: HR, HRM, organisasjonsutvikling, ”telepati”, medarbeiderskap og ledelse.

    • Vi må holde fokus på det vi selv og andre er gode til. Vi sammenligner dessverre oss selv med de som er best på det vi mener vi er dårligst til.
    • Vi har stort sett samme utgangspunkt som andre for å lykkes. Noen ganger litt dårligere og noen ganger litt bedre. Ikke frarøv deg selv muligheter ved å tro noe annet.
    • Alle vil være best, til de over tid må gjøre det de beste gjør. Gjør det som kreves.
    • Våg å skille deg ut. Vi har ikke uniformer i Norge. Finn din stil, din måte, din vei og din karriere. Vi trenger mer ulikhet, ikke likhet.

     

    Foredrag med Sigurd Granmark 

    Motivasjon 

    Emner: Motivasjon, HR, HRM, medarbeiderskap, ansvarliggjøring og ledelse.

    • Vis mot til å prøve, mot til å si a du er usikker, mot til å feile, mot til å si ifra, mot til å støtte og mot til å dytte. Mot er en fantastisk greie!
    • Tenk over hvorfor (motiv) du er her. Gjør selskapet til en del av din karriere, ikke motsatt. Motivasjon vil få deg i gang, men ditt motiv vil få deg i mål.
    • Stillingsinstruks må være et tilbakelagt kapittel. Vi kan ikke ”instruere” hva vi skal gjøre på et papir lenger. I tillegg blir det svært ofte brukt mot de ansatte som viser til sin stillingsinstruks. Da gjerne av lederen som har gitt de instruksen. Medarbeideren er spesialisten, de skal vite hva som skal gjøres. Stillingsinstruksen bør bli en del av ”Meningssamtalen” (les. MENING).
    • Det kan være mange andre sin jobb å holde deg motivert, men det vil alltid være ditt ansvar. Vær klok å ta dette ansvaret.

Referanser

«Veldig positiv respons fra deltagerne. Han hadde gjort gode forberedelser og satt seg godt inn i vår strategi. Engasjerende, ny vinkling, falt ikke av en eneste gang, er nevnt av kollegaer. Terningkast 6.»

Mette Støre, HR Ansvarlig

Grundfos Norge AS

"Sigurd holdt et engasjerende og inspirerende foredrag, som var tilpasset vårt ståsted. Vi fikk gode diskusjoner og refleksjoner i etterkant av innlegget. Alle var kjempefornøyd med dagen når de forlot Solstrand og vi fikk et godt grunnlag å jobbe videre med. Anbefaler gjerne Sigurd til andre."

Fylkesdirektør Anne Kverneland Bogsnes

NAV Hordaland

"Inspirerende, noe utenom det vanlige! Binder forsamlingens oppmerksomhet og konsentrasjon gjennom hele foredraget. (Hvor ble tiden av?)"

Torgeir Kroken, direktør

SAMFO

Sigurd ga et forbilledlig enkelt foredrag som passet som hånd i hanske til rammen for samlingen og den kontekst vi er i. Tilbakemeldingene fra deltakerne var at de forsto budskapet, klarte å se det i sammenheng med egen jobbhverdag og synes Sigurd ga en levende framstilling. Han la tid i forberedelsene sine og det tror jeg var viktig ift. å treffe spikeren på hodet. Anbefaler gjerne Sigurd til andre!

Kerstin Aulund, partner og HR Business

Statkraft energi AS

God kommunikasjon med publikum. Kunnskapsrik, personlig og klok bruk av humor. Troverdig og kloke ord til ettertanke. Sigurd anbefales på det varmeste!

Tommy Grav, seniorrådgiver

Arbeids- og velferdsdirektoratet

"God kontakt og meget god oppfølging av vår kontaktperson for dette oppdraget."

Mette Stamnes Johnsen, Administrasjonskoord

Arbeids- og velferdsdirektoratet

"Sigurd er flink til å fange opp hva som er viktig i den prosessen vi er i, og vinkler foredraget og workshop spot on. Han har en fantastisk formidlingsevne som gjør at folk virkelig lytter og tar med seg budskapet."

Christine Lundberg Larsen, Direktør

Gjensidige Forsikring

"Utmerket! Engasjerende, motiverende og fengende for alle deltakere. 4,8 av 5 på vår interne evaluering."

Adm. Dir Øyvind Moen

Veidekke Industri AS

"Sigurd Granmark leverte langt over det vi hadde forventet. Han presenterer en spennende og kreativ tilnærming til lederrollen og det å utvikle medarbeidere og oppmuntrer til å tenke litt utenfor boksen. Tilbakemeldingene fra tilhørerne var at det var et inspirerende, engasjerende og bevisstgjørende foredrag - og at Sigurd er en god formidler!"

Susanne Wilkens, Markedskoordinator

NAV Fredrikstad

"Sigurd leverte langt over våre forventninger og skreddersydde sitt foredrag til å bli en innertier for oss!"

Pia Madsen, HR Manager

Sektor Gruppen

"Fengslende og god formidlingsevne."

Dir. Bjørn Bremer

VINN

"Flott og riktig truffet mtp målgruppen, veldig bra."

Avd.leder, Inger Kvaal

Eika Forsikring

"Veldig inspirerende foredrag med mange gode poeng. Innholdt også konkrete praktiske tips som hver og en som hører på kan ta med seg videre. Vi har også fått veldig gode tilbakemeldinger fra våre kunder som hørte på:-)"

Leder Kundesenter, Caroline Christensen

Vitari AS

"Sigurd gjorde en kjempejobb, fikk mange kommentarer fra ansatte om at han var dyktig og at det var nyttig. I tillegg støttet han under de vi selv presenterte og forsterket vårt budskap. Dette var veldig bra, terningkast 6."

Senterleder, Hågen Solheim

DNB/Galleriet

"Sigurd var svært dyktig til å skreddersy innholdet i presentasjonen etter våre ønsker på fokustema. Hans formidlingsevne var svært god og han fikk en fin dialog med våre ansatte i salen. Alle i organisasjonen fra ledere til montører syntes at dette var noe av det beste foredraget vi har hatt på våre samlinger :-)"

Markedssjef Lise Ulstein

Tussa

"Vårt lag hadde en heldagssamling der gjennomgangstema var motivasjon og inspirasjon. Foredraget til Sigurd, "Inn i medarbeiderskapet", traff meget godt i forhold til dette. Han hadde satt seg godt inn i vår virksomhet på forhånd, og vi satt igjen med en "positiv boost" på slutten av dagen. Hans gode formidlingsevne og jordnære personlighet "tok oss" fra 1. minutt! Kan anbefales!!"

Skiftleder Kjell Åge Rosness

CO2 Technology Centre, TCM DA

"Fin presentasjon og mange fine tanker, også mellom linjene. Men snakket litt vel raskt innimellom og de distinkte ordene ble borte."

Audun Solås, Business Development

Kongsberg Gruppen, KDA

"Veldig bra. Tydelig og presist. Bra fokus på å kommunisere mål, samt ansvarliggjøring."

Joachim Viktil, Sivilingeniør

Rambøll Norge AS

"Treffer hodet på spikeren i enhver uttalelse og påstand. Proff og nær formidlingsevne. Glim i øyet og holder publikum varme og inkluderende. Skaper engasjement i historier alle kan relatere seg til."

Thomas Pedersen, Markedsansvarlig

SpareBank 1 Regnskapshuset Østlandet AS

"Traff godt på vår målgruppe. God forståelse av hvem han snakket til. Flink og engasjert formidler."

Sigrund Haaland, Spesialrådgiver

Sola kommune

"Fantastisk! Leverte over forventning!"

Tina Wang Jacobsen, Prosjektleder

Confex Norge AS

"Veldig bra levert av en entusiastisk og jordnær foredragsholder som holdt på lenger en opprinnelig planlagt pga. entusiasmen fra både han og deltakerne!"

Siri Nilsen, Office Manager

NRC Group

"Sigurd er fantastisk flink, hans formidling er en perfekt miks av inspirasjon og konkrete forslag til forbedring."

Malin Maarud, Operations Manager

GroupM

"Svært gode tilbakemeldinger fra alle typer ansatte. Traff godt og opplevelsen av å bli inspirert sitter godt igjen !"

Anne-Marit Hagelund, HR Manager

Vard Accomodation AS

"Tusen takk for at du anbefalte Sigurd til oss! Det var 100 % riktig og han traff spikeren på hodet med tanke på vårt behov. Han har en energi, lidenskap og ekthet formidlet på en fantastisk måte som gjorde at arrangementet vårt ble kjempebra! Jeg har gitt evaluering med topp score til både han og dere!"

Iselin H. Giskeødegård

Nordea

"Meget vel forberedt og det lyste energi og engasjement fra Sigurd. Sigurd vinklet sitt innlegg mot bedriftens eksisterende kultur og poengterte hva hver enkelt bør bidra med eller være klar over ved sin egen adferd. Topp!"

Thor-Harald Kløver, Administrerende direktør

Abbott

"Foredraget traff godt, Sigurd har en utrolig evne til å finne rett vinkling, og traff bedre enn det vi klarte å formidle på forhånd."

Truls Theting, Produksjonssjef

AquaGen AS

Sigurd Granmark leverer alltid! Uansett hvem han skal formidle sitt budskap til så klarer han og adoptere seg til alle. Det er ingen som forlater møterommet uten noe når Sigurd er ferdig snakket.

Andrew Watson, Prosjektleder

Reisverket

God miks mellom det faglig og private historier. Det gjør at det både blir lærerikt og underholdende og publikumet kjenner seg igjen i historiene. Kunne hatt enda mer fokus på det å ta eierskap.

Annelin Kløvimo, Sales Support

Siemens Financial Services

Sympatisk foredragsholder som raskt var "to the point" på hva vi ønsket det skulle settes fokus på i hans foredrag til vår organisasjon. Vår organisasjon fikk god tillit til foredragsholder.

Tor-Egil Christensen, Adm Dir

Dignus Medical - Kletor AS

Vi var så heldige å få besøk av Sigurd Granmark på vår personaltur. En foredragsholder som virkelig leverte og virkelig traff med sitt budskap. En blanding av humor, by på seg selv og gode løsningsstrategier på organisasjoners utfordringer. Mange mente at dette foredraget var noe av det beste de hadde hørt. Sigurd Granmark kan virkelig anbefales.

Terje Busk, HMS/Beredskapssjef

Akershus Energi AS

Sigurd tok oss på kornet, fikk mange til å reflektere på direkten og i etterkant av foredraget. Det var enorm historiefortelling og en energi som skapte umiddelbar tillit og nysgjerrighet i publikum.

Even Engebakken, SLDL

GKN Aerospace Norway AS

Et godt foredrag med noen gode "knagger" å henge verdifulle innspill på slik at ikke alt går i glemmeboken, men gjør det lettere å ta gode råd med oss videre både i arbeidshverdagen og i det private liv. Anbefales!

Eivind Follestad, direktør

Norges Kreditorforbund
30.07.2019

Hvordan oppnå god kultur

Av Rigmor Sørensen

Sigurd Granmark er en av landets mest ettertraktede foredragsholdere. Siden han sluttet som leder av Adidas- gruppen, har han kartlagt de fleste bransjer i Norge. Han har besøkt og jobbet med over 500 norske selskaper.

Sigurd bestemte seg aldri for å bli foredragsholder. Etter mange år som leder med mye feiling og læring fant han en modell som flere var nysgjerrige på og telefonen begynte å ringe.  Nå har det gått 8 år og han har holdt over 1000 foredrag.

Når det kommer til hva som oppfattes som god kultur i arbeidslivet i Norge i dag og hvordan man oppnår den, så forteller Sigurd at det de fleste forsøker å oppnå er at folk trives på jobben, de ansatte har meningsfulle oppgaver, hvor de føler de blir sett og ledelsen involverer de ansatte i hvordan kulturen bygges. I tillegg skal ledelsen være rollemodeller for ønsket kultur.

”Dette er bra og det vil skape en god kultur, og de som lykkes med dette bør være fornøyd, men det kan bli enda bedre, og de kan sikte enda høyere” sier han.

Når Sigurd analyserer selskaper og kulturer er det en type kultur han alltid søker etter, litt for sjelden opplever, men som han blir like glad hver gang han identifiserer.

”Jeg kaller den «alle kulturer sin mor». Det er en kultur som alle kan lykkes med å skape, men som man først må akseptere at er mulig, for så å gå «all in» for at den skal la seg realisere,” sier han.

”Beskrivelsen av denne kulturen er enkel; «de beste organisasjonene i verden er der hvor folk  har det bedre når de går fra jobb, enn da de kom på jobb».”

Sigurd forteller at hvis kulturmålet for alle som jobber i selskapet er at vi skal komme hjem til familiene våre bedre enn da vi dro, så ser han ikke hvordan vi kan bruke tiden borte fra familien på en bedre måte. Han presiserer at livet er den viktigste delen av næringslivet. Derfor må selskapet sin kultur påvirke livene til de som jobber der.

Kult på jobben

Foredragsholderen har også en sterk formening om at det er viktig å ha det gøy på jobb.

Sigurd er forfatter av boken KulTur. Han forteller; ”Jeg mener at alle kulturer må tåle det jeg kaller «delingsprøven». Det må være en kul tur,” sier han og forteller at «KulTur konseptet» har to ufravikelige krav; det må være kult og det må være produktivt.

”Igjen, så finnes det nivåer. De fleste går for at vi skal trives på jobben. Jeg mener vi skal sikte høyere og ha det kult på jobben.”

Sigurd forteller at å ha et mål om å trives er naturlig hvis man har en kultur som er dårlig, men når man har kommet dit at folk trives må man sikte enda høyere å bygge en KulTur.

Å ha det kult på jobben høres kanskje for noen lite produktivt ut, men Sigurd mener at det er absolutt ingen motsetninger mellom det å ha det kult og det å være produktiv. Han er sikker på at det er sammenheng. Det å ha det kult og leke mer på jobb reduserer blant annet forfengelighet, som er noe av det næringslivet i Norge sliter mest med og er den fremste årsåken til at folk ikke lykkes med å skape endring.

Sigurd sier at den beste måten å oppnå at alle føler seg inkludert på jobb er å bestemme seg for en «kulturadferd».

”Her er mitt klare råd til alle at alle som kommer på jobb må møte hverandre for å gjøre hverandre bedre, og ikke for å imponere. Det er alt for mye «imponering» der ute,” sier han.

”Det er mye mer krevende, men samtidig mye mer givende og lærende at jeg møter deg for å gjøre deg bedre, og ikke for å imponere. Du kan imponere folk hver eneste dag uten å gjøre noen rundt deg eller organisasjonen bedre.”

Sigurd mener at «AS Norge» har gått seg fullstendig bort i «digitaliseringståken».

Vi skal selvfølgelig lykkes med det digitale skifte, men han sier vi må huske at alt handler om mennesker og at det er mennesker som gjør teknologi og det digitale skiftet lønnsomt.

Teknologi utvikler måten vi håndterer oppgaver på, men vi må sørge for selskapet utvikler proporsjonalt med menneskene som jobber der. Teknologi utvikles av mennesker som utvikler seg, men det er også forutsetningen for at teknologien skal gi selskapet høyere lønnsomhet. Noe som alle ledere bør være opptatt av.

Han forteller at de fleste av oss vet at en dårlig kultur kan gjøre deg syk, men at det fantastiske er at den også kan gjøre deg frisk og påvirke alle deler av livet ditt.

”Studier viser at det som troner øverst over det de som lever i de «blå sonene» i verden har til felles (der flest mennesker blir over 100 år) er at de har brukt mye tid med nære relasjoner,” sier han.

”Spør deg selv hvem du bruker mest tid med og hvem du omgås mest. Hvem snakker du mest med? Å lære kulturbygging er «læren om å bygge mennesker».”

Kulturen sitter ikke veggene, men i menneskene. Sigurd tror at når «digitaliseringståken» har lagt seg, så vil de fleste se at det ikke er noe viktigere vi kan bruke tiden vår til enn å bygge mennesker.

Hvordan bruker du disse tingene i ditt eget liv?

Personlig har han et mål om at alle han møter skal ha det bedre etter å ha truffet han enn før han traff de. ”For meg er det mitt tøffeste, men beste mål,” sier han.

”I business er det uten unntak KulTur som gjelder; Det skal være kult og det skal være produktiv. Kult uten bra business, eller bra business uten kult, bruker jeg ikke tiden min på.

Første halvår er igjen et kult «all time high», så konseptet funker i mitt liv også.”

08.03.2017

Intervju med Sigurd Granmark

Hva er hovedbudskapet i dine foredrag?
Ta ansvar for din egen utvikling. Det er lederens jobb å utvikle deg, men det er ditt ansvar. Det er uklokt å «outsource» din trivsel, sikkerhet og selvfølelse til lederen. Samtidig oppfordrer jeg lytteren til å gjøre alt man kan for å ha det gøy på jobben. Det er for mange flotte og glade mennesker som av en eller annen grunn klarer å skape gørr kjedelige arbeidsplasser. Smil – Lær – Våg.

Hva skiller ditt foredrag fra andre om samme tema?
Jeg har besøkt over 450 norske selskaper for å kartlegge temaene jeg snakker om. Jeg strever etter å hele tiden ha en direkte forankring i «AS Norge» og hva vi er gode og dårlige til. Gjennom mitt lederskap i norske og internasjonale selskaper har jeg gjort alle feilene som jeg vil at de i salen skal slippe å gjøre. Jeg vet hvordan de ansatte, mellomlederne og topplederne har det. Om det skiller seg ut får andre avgjøre.

Hva ønsker du at publikum skal sitte igjen med etter å ha hørt et foredrag av deg?
Jeg er realist i forhold til hva den enkelte får igjen. Noen drar hjem fra samlinger og skryter av den gode lunsjen, mens andre forteller om den fantastiske foredragsholderen. Han som har gitt dem tro på at fremtiden nødvendigvis ikke er så skummel hvis jeg virkelig bestemmer meg og tar ansvar for min egen utvikling. Han som gir meg tro på at jeg kan påvirke om jeg skal ha det gøy på arbeidsplassen i mange år til. Det er den foredragsholderen jeg vil være.

Hvem henvender foredraget seg til?
Det må vel være alle utenom «lederkommentatorene» i et par av de største avisene. Jeg kjenner meg definitivt igjen i beskrivelsene deres av kvakksalvere, motivatorer, de som ikke alltid viser til forskning eller riktig forskningsmiljø, de som hopper rundt på en scene for å få folk med seg, som kjører håndsopprekning og som kliner til så mye at det kan fremstå som sirkus. Jeg ser at jeg kan være en potensiell styreformann i deres «kvakksalverforening». Derfor tror jeg ikke mine foredrag ville fylt notatblokken deres med nye ideer, men de hadde garantert fått noe å skrive om da. Jaja, da er de kanskje for alle da.

Kan du beskrive deg selv som foredragsholder med tre ord?
Tilpasningsdyktig , enkel og pragmatisk

Hva får du personlig ut av å være foredragsholder?
Det er det morsomste, mest givende og lærerike jeg gjør. «Livet på veien» gjør at jeg møter nye mennesker og selskaper som viser meg hvor mye mer jeg har å lære- og at jeg også kan en del. I tillegg får jeg 7-ukers sommerferie hvert år. Det skal ikke undervurderes!

Hva inspirer og/eller motiverer deg?
Det er enkelt. Det er kundene, og det vi hele tiden forsøker å skape sammen.

Hvordan forbereder du deg til et foredrag?
Her har jeg valgt den «tunge», men for meg beste veien. Jeg møter alltid kunden i forkant for en grundig beskrivelse av selskapet og deres strategi, utfordringer, ansatte og målet med samlingen. Dette setter jeg opp mot min informasjon om deres bransje, deres tema, mål med samlingen og mine erfaringer.

Hva er bakgrunnen for at du holder foredrag om «Forandring fryder ikke»?
Jeg forstår ikke hvorfor alle skal være så utrolig positive til endringer når de fleste av oss ikke er det.  Det handler ikke alltid om hva vi liker å gjøre, men hva vi må gjøre for å lykkes.  Jeg fokuserer på hvordan du skal lykkes med endringer. Ikke at vi skal rope hurra for enda flere endringer!

Vis foredrag med Sigurd Granmark
Uforpliktende forespørsel på Sigurd Granmark

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Eller ring til oss på

Tlf: 911 16 989
Sigurd Granmark

4.5 ut av 5 stjerner

"Meget vel forberedt og det lyste energi og engasjement fra Sigurd. Sigurd vinklet sitt innlegg mot bedriftens eksisterende kultur og poengterte hva hver enkelt bør bidra med eller være klar over ved sin egen adferd. Topp!"

Thor-Harald Kløver, Administrerende direktør - Abbott Vis alle referanser

Foredragsemner med Sigurd Granmark