Kommunikasjon er noe som går igjen i flere av Oddvars andre konsept. I dette konseptet sees det på ulike atferdsmodeller, historien bak dem og hvordan de brukes i dag.
Oddvar er sertifisert innen flere verktøy, men ofte bruker han DISC, Thomas Profile eller PAPI. Temaer som belyses er selvinnsikt (kan også inkludere en test for adferd med tilbakemelding), hvilke atferdstyper vi har vanskelig å kommunisere med og hvilke vi behersker bra. Begrep som er viktige å forstå er persepsjon, empati og ikke minst fleksibilitet.
Foredraget kan ha forskjellig fokus:
- Salg
- Kundekommunikasjon
- Konflikthåndtering
- Rekruttering og teamsammensetting
- Motivasjonsteorier
- ...Og mange andre
Felles for alle ulike fokusområder er å få konkrete verktøy å bruke i etterkant. For salg, forhandling og kundebehandling kan det bety å utarbeide en "8-tallsoppgave". Det kan også resultere i handlingsplaner, personlig utvikling eller rekrutteringsstrategi.
En agenda kan se slik ut:
- Holdninger og endringer
- Hva er atferdsmodeller
- Vanskelige og enkle personer å kommunisere med
- Gjennomgang av valgt kommunikasjonsmodell
- Hvor er jeg (evt. test og individuell feedback)
- Hva betyr empati og fleksibilitet
- Utarbeidelse av praktisk verktøy (tilpasses)
Foredraget kan leveres i en litt lengre variant med mange øvinger og workshoper underveis. Oddvar bruker humor og motivasjon til å forsterke effekten av kommunikasjonskompetansen.