Tlf. 911 16 989
Få hjelp av våre profesjonelle rådgivereTlf. 911 16 989
Selvstendig næringsdrivende med bakgrunn i salg og lederutvikling som fikk Nykommerprisen hos Confex i 2013.
Forespør enkelt om pris og dato4.5 ut av 5 stjerner
"Flott at det ikke var noen bruk av power point. Meget engasjerende og inspirerende foredrag. Godt forberedt og tydelig at han ønsket å levere varene. Et fyrverkeri av en mann."
Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.
Om Oddvar
Foredrag
Kurs
Referanser
Artikler
Oddvar Johnsen har som mål å kunne tilføre mennesker motivasjon og økt kunnskap innen kommunikasjon, ledelse og salg.
Oddvar Johnsen er glad i mennesker og elsker jobben sin. Dette har gjort at han i dag kan vise frem en stor og spennende rekkevidde innen kommunikasjon, og veldig mange fornøyde kunder.
Oddvar var ansatt hos Lindorff i 10 år som seniorkonsulent. Der jobbet han med kundekommunikasjon på deres kundesenter, salg og lederutvikling. Han arbeidet både internt i Lindorff og med deres samarbeidspartnere i Norge og i mange andre land.
Siden 2012 har han drevet sitt eget selskap, og så langt har han arbeidet med mer enn 100 kundesenter hvor flere av dem har vunnet priser for sin kundeservice. I tillegg til å arbeide med kommunikasjon på kundesenter er han en etterspurt ressursperson innen emner som lederutvikling, presentasjonsteknikk, salg og coaching.
Oddvar mener at mye av hans trygghet som menneske kommer fra en oppvekst i en flott familie, hvor de var mye på turer i natur, utland, innland og gjennom sport. Han har vært aktiv i mange idretter, men lengst holdt han på med skihopping. En annen stor påvirkningskraft har vært at han har dysleksi, noe som har gitt ham store utfordringer på skolen og problemer med det sosiale liv, spesielt på ungdomsskolen.
Når han fant ut av at han hadde dysleksi (i 1994), hendte det mye både med trygghet og selvtillit. Det forklarte mange av utfordringene hans i oppveksten. Det ga ham også lidenskapen han ønsket å jobbe med; mennesker og kommunikasjon.
Han har skrevet boken “Kommunikasjon – Så enkelt og så vanskelig” som ble utgitt i 2018.
I 2013 vant han Nykommerprisen hos Confex, og kan vise til mange strålende referanser.
Oddvar Johnsen kan også levere kurs innenfor samme tematikk som han holder foredrag om. Ta kontakt for mer informasjon om dette.
Oddvar Johnsen holder foredrag på norsk og engelsk.
Vis foredrag med Oddvar JohnsenOddvar har arbeidet med over 90 kundesenter. Et spørsmål har interessert ham spesielt: Hva skiller de gode kundesentrene fra de øvrige når det gjelder kundebehandling? Fra salg har han tenkt på: Hvorfor booker noen flere møter enn andre, og hvorfor selger noen bedre enn andre på telefon? Svaret var blant annet store forskjeller i telefonteknikk:
Oddvar har laget 3 ulike konsepter på telefonteknikk:
Et opplæringskonsept for kundesenter bygges opp rundt kvalitetssikring av disse fire behovene:
For medarbeidere har han utviklet 6 moduler:
Kommunikasjon er noe som går igjen i flere av Oddvars andre konsept. I dette konseptet sees det på ulike atferdsmodeller, historien bak dem og hvordan de brukes i dag.
Oddvar er sertifisert innen flere verktøy, men ofte bruker han DISC, Thomas Profile eller PAPI. Temaer som belyses er selvinnsikt (kan også inkludere en test for adferd med tilbakemelding), hvilke atferdstyper vi har vanskelig å kommunisere med og hvilke vi behersker bra. Begrep som er viktige å forstå er persepsjon, empati og ikke minst fleksibilitet.
Foredraget kan ha forskjellig fokus:
Felles for alle ulike fokusområder er å få konkrete verktøy å bruke i etterkant. For salg, forhandling og kundebehandling kan det bety å utarbeide en “8-tallsoppgave”. Det kan også resultere i handlingsplaner, personlig utvikling eller rekrutteringsstrategi.
En agenda kan se slik ut:
Foredraget kan leveres i en litt lengre variant med mange øvinger og workshoper underveis. Oddvar bruker humor og motivasjon til å forsterke effekten av kommunikasjonskompetansen.
"Det var et fornøylig foredrag, med mye aha-opplevelser. Kan anbefales videre."
Kari Asmyhr, Avdelingssjef
Oddvar treffer alle deltakerne med sine eksempler som man kjenner seg selv og andre så godt igjen i. Udelt kun positive tilbakemeldinger fra alle 40 deltakerne ved Seksjon for lønn og HR-tjenester ved NTNU. Vi fikk godt grunnlag for å videreutvikle hvordan vi kommuniserer, og måten vi yter støtte til ledere og ansatte på. Godt engasjement og mye energi!
Thomas Bendik Hagen
"Flott at det ikke var noen bruk av power point. Meget engasjerende og inspirerende foredrag. Godt forberedt og tydelig at han ønsket å levere varene. Et fyrverkeri av en mann."
Anita Kristin Gilje, Leder
"Vi har fått en dryss av fornøyde medlemmer i Fagforbundet som var tilstede på foredraget og så hadde vi bedt inn andre også, slik at det var ¨åpent for alle i Kommunene Fræna, Eide og Gjemnes. Tilbakemeldingene går på at han hadde an artig fremstillingsevne av gode poeng i arbeidslivet, noe alle kan lære av og ta med seg videre i sin jobbhverdag. Alle syntes dette var verdt å delta på, og at det var det beste foredraget Fagforbundet Fræna har arrangert noen gang."
Marita Sande, Fagleder renholdsavd.
"Dette er andre gang vi har brukt Oddvar Johnsen til å holde kurs for oss, og vi er veldig godt fornøyd. Har mottatt gode tilbakemeldinger fra samtlige deltakere."
Heidi Merethe Rånes, seniorrådgiver
"Oddvar har fått svært gode tilbakemeldinger. 75 % svarte at foredraget var svært relevant. Han han er unik evne til å formidle teorien om presentasjonsteknikk. Han viser denne teorien i praktisk utførelse. Han er engasjert og morsom."
Line Hurrød, Forvaltningsrådgiver
"Ca 300 buss- og taxisjåfører deltok på tre kveldssamlinger i tillegg til et internt seminar på dagtid for Østfold kollektivtrafikk. Tilbakemeldingene har vært svært gode, og noen sjåfører har valgt å delta flere kvelder. Foredragene var godt forberedt og veldig relevante (kommunikasjon og kundeservice). Flott med bruk av konkrete og relevante eksempler samt mye humor i foredraget."
Kjetil Gaulen, Markedssjef
«Fantastisk bra! Inspirerende og engasjerende, kan anbefales videre.»
Gina Glitre Feen, Seksjonsleder
Alle de ansatte på kurset hadde forskjellige oppgaver knyttet til kunder og dermed også forskjellig fokus ifht. kommunikasjon, men vi opplevde at dette ble godt ivaretatt av Oddvar. Jeg hadde god dialog med Oddvar i forkant av oppdraget og opplevde at han skreddersydde foredraget på en meget god måte ut i fra behovene til selskapet. Kurset ble avsluttet med evaluering fra kursdeltakerne og de ga veldig gode tilbakemeldinger. Vi opplevde Oddvar som usedvanlig dyktig både på oppsett og tilpasning av foredraget, faglig innhold og hans formidlingsevne. Vi fikk også gode tips av han til ekstra materiell som kunne benyttes til å jobbe videre med temaet i selskapet i ettertid. Vi er meget fornøyde med valg av Oddvar som foredragsholder.
Seniorrådgiver, Anette Johnsen
Vi hadde en fantastisk dag med Oddvar Johnsen, ingen kan formidle kommunikasjon som han. Samtlige av våre ansatte var veldig imponet over hans fomidlingevne, den dyktigste foredragsholderen vi har opplevd. Alle kunne kjenne seg igjen i temaene han la frem, både på arbeid, ved kundekontakt, mellom kollegaer og privat. Utrolig lærerikt og morsomt, våre ansatte opplevde at de var på et stand up show. Dette var et foredrag hvor vi alle sitter igjen med mye som åpnet våre sinn og ikke minst som vi kommer til å huske. Dette foredraget går ikke i glemmeboken. Vi vil anbefale alle arbeidsplasser å få oppelve Oddvar Johnsen og hans foredrag.
Vibeke Wigum
Meget bra foredrag. Oddvar fenget alle kursdeltagerne i 3 timer uten å vise en eneste powerpoint. Vi sitter igjen med mange gode refleksjoner, gode verktøy og er nysgjerrig på å lære mer.
Mariann Bakken
Praktiske og konkrete teknikker som kan brukes, hjelp til implementering av kunnskapen og økt motivasjon hos deltakerne.
Veldig fokusert og “tilstede”, reflekterende på budskap, motivert, fornøyd og begeistret.
Forberedelser er et fast punkt i forhold til presentasjonsteknikk. De punktene jeg forbereder meg på er listet her.
– Hvem er deltakerne og hvor mange?
– Utstyr/lokalisering hvor foredraget skal holdes
– Målsetting for forelesningen, både for deg og deltakerne
– Spesielle problemstillinger i firmaet, bransjen eller for tilhørerne?
– Argumenter som kan påvirke målsetningen
– Spørsmål du vil ha, hvordan få dem og hvordan unngå de du ikke vil ha
– Fremføring skal tilpasses tilhørerne (terminologi, humor og profil)
– Tidsaspekt og pauser for forelesningen (disposisjonen)
Jeg får økt motivasjon og livskvalitet av å holde kurs. Det er tilfredsstillende å kunne overføre kunnskap. Det øker mitt profesjonelle nettverk, jeg får økt kompetanse og bransjeerfaringer.
Humor er et viktig virkemiddel for å øke gjennomslagskraften til budskapet. Humor lager motivasjon og pirrer nysgjerrigheten.
Mitt høydepunkt er stolthet i referansebase og referansekunder. Foredrag og seminar i mange europeiske land. Flere kunder som har vunnet kundeservice-priser som Sony Ericsson, Chess og Skandiabanken. Seminar for BI, Olymiatoppen, og Cupfinaleseminaret for NFF. Coachoppdrag for flere med mediafokus, idrettskarrierer og personlig utvikling for toppledere.
Min unike kombinasjon er humor, kompetanse og implementering.
Sosial og faglig kompetanse, presentasjonsteknikk og humor.
Kjøper kommer tilbake, god på behovsanalyse og lytting, god holdning, samtalestyring, sjarm og forføringsteknikk.
Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.