Lasting innhold ...

20140929_triangel_portrett_0030-2-e1459237756925

Oddvar Johnsen

Engasjerende og lærerike foredrag om salg, kundeservice og kommunikasjon krydret med godt humør og underholdning!

Oddvar Johnsen har som mål å kunne tilføre mennesker motivasjon og økt kunnskap innen kommunikasjon, ledelse og salg.

UFORPLIKTENDE FORESPØRSEL

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpliktende.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Oddvar Johnsen er glad i mennesker og elsker jobben sin. Dette har gjort at han i dag kan vise frem en stor og spennende spennvidde innen kommunikasjon, og veldig mange fornøyde kunder.

Oddvar var ansatt hos Lindorff i 10 år som seniorkonsulent. Der jobbet han med kundekommunikasjon på deres kundesenter, salg og lederutvikling. Han arbeidet både internt i Lindorff og med deres samarbeidspartnere i Norge og i mange andre land.

Siden 2012 har han drevet sitt eget selskap, og så langt har han arbeidet med mer enn 100 kundesenter hvor flere av dem har vunnet priser for sin kundeservice. I tillegg til å arbeide med kommunikasjon på kundesenter er han en etterspurt ressursperson innen emner som lederutvikling, presentasjonsteknikk, salg og coaching.

Oddvar mener at mye av hans trygghet som menneske kommer fra en oppvekst i en flott familie, hvor de var mye på turer i natur, utland, innland og gjennom sport. Han har vært aktiv i mange idretter, men lengst holdt han på med skihopping. En annen stor påvirkningskraft har vært at han har dysleksi, noe som har gitt ham store utfordringer på skolen og problemer med det sosiale liv, spesielt på ungdomsskolen.

Når han fant ut av at han hadde dysleksi (i 1994), hendte det mye både med trygghet og selvtillit. Det forklarte mange av utfordringene hans i oppveksten. Det ga ham også lidenskapen han ønsket å jobbe med; mennesker og kommunikasjon.

I 2013 vant han Nykommerprisen hos Confex, og kan vise til mange strålende referanser.

Oddvar Johnsen foredrag kan holdes på norsk og engelsk.

 

Les intervju med Oddvar her

    Oddvar Johnsen foredrag

    Telefonteknikk

    Oddvar har arbeidet med over 90 kundesenter. Et spørsmål har interessert ham spesielt: Hva skiller de gode kundesentrene fra de øvrige når det gjelder kundebehandling? Fra salg har han tenkt på: Hvorfor booker noen flere møter enn andre, og hvorfor selger noen bedre enn andre på telefon? Svaret var blant annet store forskjeller i telefonteknikk:

    • Hvordan de trente på kommunikasjon på telefon.
    • Hvordan de strukturerte, målte og rapporterte utvikling av telefonteknikk.

     

    Oddvar har laget 3 ulike konsepter på telefonteknikk:

    • Telefonteknikk for kundesenter
    • Telefonteknikk for salg
    • Telefonteknikk for sentralbord og resepsjon

     

    Oddvar Johnsen foredrag

    Kundesenter

    Et opplæringskonsept for kundesenter bygges opp rundt kvalitetssikring av disse fire behovene:

    • Medarbeidere: Utvikling av medarbeidere
    • Ledere: Utvikling i medlytt på telefonsamtaler, feedback-teknikker og oppfølgingsrutiner for medarbeider
    • Struktur: Vi bygger en struktur for oppfølging av datafangst, rapportering og gjennomføring
    • Målinger: Vi lager systemer for å måle fremgang for kommunikasjonen.

     

    For medarbeidere har han utviklet 6 moduler:

    • Holdning: Hva slags holdning har man til utvikling, medlytt, endring, åpent landskap og bedriftens kjerneverdier
    • Telefonteknikk: Utvikle lytteskjema og se på hva som skiller gode kundesenter fra resten når det gjelder kommunikasjon og telefonteknikk
    • DISC: En enkel modell som viser forskjellige atferdsyper og tilpasning til disse. Vi utarbeider en 8-tallsmodell og implementerer den i det praktiske arbeidet. Kan også inneholde personlig testing med feedback og spesielt fokus på behandling av sinte personer
    • Samtalestyring. Vi ser på 7 ulike teknikker i å stille spørsmål og 5 teknikker til å svare spørsmål på. Til slutt deler vi en samtale inn i 4 faser hvor vi trener på hvordan å styre samtaler
    • Salg og forhandling. Hva er beste praksis for vanskelige situasjoner, salgsargument og gullkorn innen kundebehandling? Fokus her er å dele den beste kunnskapen innen kundebehandling, og øke sannsynligheten for gode avtaler, mersalg eller anti-churn (få kunder til å bli)
    • Stressmestring. Mange blir stresset av mange forskjellige arbeidsoppgaver, kø på telefon og forstyrrelser. Hvordan kan vi bli bedre til å takle stress og kjenne vårt eget stressmønster.

     

    Oddvar Johnsen foredrag

    Salg

    • Salgsledelse. Strukturer og verktøy for å bli en god salgsleder
    • Salgstruktur. Hvordan øke en selgers resultat gjennom enkle verktøy, tidsbruk og struktur
    • Første inntrykk og hilseteknikker. Gir du et godt førsteinntrykk? Har du hilst på en person og glemt navnet?
    • Nettverksbygging. Tips og triks for å bygge gode nettverk som gir verdi. Inkludert sosiale medier
    • Møtebooking. Fortsatt er møtebooking det temaet som er vanskeligst for de fleste selgere. Spesielt innen cc – cold calls

     

    Oddvar Johnsen foredrag 

    Kommunikasjon

    Kommunikasjon er noe som går igjen i flere av Oddvars andre konsept. I dette konseptet sees det på ulike atferdsmodeller, historien bak dem og hvordan de brukes i dag.
    Oddvar er sertifisert innen flere verktøy, men ofte bruker han DISC, Thomas Profile eller PAPI. Temaer som belyses er selvinnsikt (kan også inkludere en test for adferd med tilbakemelding), hvilke atferdstyper vi har vanskelig å kommunisere med og hvilke vi behersker bra. Begrep som er viktige å forstå er persepsjon, empati og ikke minst fleksibilitet.

    Foredraget kan ha forskjellig fokus:

    • Salg
    • Kundekommunikasjon
    • Konflikthåndtering
    • Rekruttering og teamsammensetting
    • Motivasjonsteorier
    • Og mange andre

     

    Felles for alle ulike fokusområder er å få konkrete verktøy å bruke i etterkant. For salg, forhandling og kundebehandling kan det bety å utarbeide en «8-tallsoppgave». Det kan også resultere i handlingsplaner, personlig utvikling eller rekrutteringsstrategi.

     

    En agenda kan se slik ut:

    •  Holdninger og endringer
    •  Hva er atferdsmodeller
    •  Vanskelige og enkle personer å kommunisere med
    •  Gjennomgang av valgt kommunikasjonsmodell
    •  Hvor er jeg (evt. test og individuell feedback)
    •  Hva betyr empati og fleksibilitet
    •  Utarbeidelse av praktisk verktøy (tilpasses)

     

    Foredraget kan leveres i en litt lengre variant med mange øvinger og workshoper underveis. Oddvar bruker humor og motivasjon til å forsterke effekten av kommunikasjonskompetansen.

Dette sier kunder som har opplevd foredrag med Oddvar Johnsen

Les mer...

Foredragsholdere relatert til

Foredragsemner med Oddvar Johnsen