Tlf. 911 16 989
Få profesjonell rådgivning av våre flinke konsulenterTlf. 911 16 989
Prisvinnende foredragsholder, prestasjonsstyrker og en toppleder som presterer å gjøre kjedelige emner underholdende.
Forespør enkelt om pris og dato5 ut av 5 stjerner
“Hei Olav og takk for et forrykende foredrag om prestasjonskultur. Det er gøy å se hvordan du levendegjør ganske tørt fagstoff med relevante eksempler og presenterer dette med en kraft som får taket til å løfte seg i latterbrøl. Jeg synes også ditt faglige skråblikk får frem mange perspektiver på prestasjonskultur. Takk skal du ha.”
Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.
Olav Haraldseid er en prisbelønnet foredragsholder med solid toppledererfaring innenfor store internasjonale selskaper. Han er ekspert på endringsledelse, kulturbygging, teamutvikling, prestasjonsutvikling og ledelse.
Olav Haraldseid jobber i dag som daglig leder i Olav Haraldseid AS. Han har tidligere jobbet som HR direktør og Konserndirektør i store norske konsern som Equinor ASA, NorgesGruppen ASA, Circle K, og Apotek1. Han er en fremtredende talsmann i HR miljøet i Norge og har hovedfag i idrettspsykologi som utdannelsesbakgrunn. Han har også vært landslagstrener i bordtennis og opplæringssjef i ICA Norge AS. I 2018 gav han ut boken; Mangfoldskapitalisme – som fokuserer på hvordan du kan gjøre mangfoldet i organisasjonen mer lønnsomt.
Olav er en av landets fremste eksperter på endringsledelse og hvordan man kan bygge en kultur for gode prestasjoner over tid. Gjennom hans solide ledererfaring og bakgrunn fra psykologien er han veldig flink til å motivere ansatte til økt innsats.
Foredragene hans er engasjerende og skaper mye latter. Han har mottatt pris for beste foredragsholder fra Annonsørforeningen (ANFO’s ugle), stemt frem av deltagerne. I tillegg til å gi stor underholdningsverdi i sine foredrag får man som deltager mange konkrete og matnyttige tips og ideer til praktiske hjelpemidler man kan benytte for å styrke kulturen, teamene, motivasjonen og prestasjonene hos de ansatte.
Olav Haraldseid holder foredrag på norsk og engelsk
Vis foredrag med Olav HaraldseidVerden endrer seg raskt og færre og færre virksomheter har stabile rammebetingelser. De aller fleste bedrifter må evne å endre seg raskere for å i det hele tatt overleve. Det handler ikke først og fremst om å forstå de nye forretningsmodellene, den nye teknologien eller de stadige endrede rammebetingelsene. Det handler i første rekke om evnen til å få med seg menneskene på reisen.
Skal man skape et høyt presterende team, må det først og fremst være en overenstemmelse mellom arbeidskravene som «teamet» skal levere på og individenes ferdigheter totalt sett (prestasjonsfremmende mangfold) – men dette er bare starten. Dernest handler teamutvikling om et godt samarbeid og viljen til å gjøre hverandre gode.
For å styrke prestasjonene i en organisasjon må også være flinke på å utvikle og ta vare på organisasjonens største talenter og over tid matche de med selskapets mest forretningskritiske stillinger. Samtidig må vi sikre at alle ansatte i organisasjonen utvikler seg med et mål om å bli minimum 10% bedre i jobben sin hvert år, blant annet gjennom konkrete individuelle utviklingsplaner fulgt opp av leder.
Er din organisasjon optimalt rustet for å møte morgendagens konkurranse? Er det en klar sammenheng mellom det selskapet ønsker å oppnå langsiktig og måten organisasjonen jobber på? Har man operasjonalisert verdiene i organisasjon på alle nivåer og blir de etterlevd?
Det kan til tider være krevende å være leder. Tøffere Konkurranse, nye myndighetskrav, ny teknologi, klimautfordringer og et mangfold av medarbeidere med ulike forventninger til deg som leder. Pandemien har ikke bare vært en utfordring i seg selv med krav fra myndighetene om hjemmekontor, den vil også endre vår måte å jobbe på fremover. Mange medarbeidere har den senere tid valgt å bytte jobb om arbeidsgivere stiller krav til fysisk oppmøte 5 dager pr. uke. De fleste arbeidsgivere har valgt ulike former for hybride løsninger med økt fleksibilitet for hjemmekontor for medarbeiderne.
“Hei Olav og takk for et forrykende foredrag om prestasjonskultur. Det er gøy å se hvordan du levendegjør ganske tørt fagstoff med relevante eksempler og presenterer dette med en kraft som får taket til å løfte seg i latterbrøl. Jeg synes også ditt faglige skråblikk får frem mange perspektiver på prestasjonskultur. Takk skal du ha.”
Solveig Hellebust, Konserndirektør HR
“Hei Olav. Du ble konferansens beste innslag. 87% rated deg som 6 (excellent), 9% som 5 (good) og 4% var ikke til stede under foredraget. Dette var rett og slett midt I blinken."
Ingvild Trondsen, HR specialist
“Hei Olav og takk for et utrolig bra innlegg. Foredraget ditt var midt i blinken. Har fått masse positive tilbakemeldinger på at dette var kjempebra. Også tilbakemeldinger på at dette var høyst relevant og som alle kunne ta lærdom av. Alt fra ledelsen til våre medarbeidere”.
Eva Olsen, HR direktør
"Deltakerne var veldig fornøyd med foredragene han holdt. Og dette med å endre seg for å bli bedre, viste han også i praksis hvordan fungerte sett fra mitt ståsted, når han ba om tilbakemelding om hva som kunne gjøres bedre og så endret foredraget fra første gangen til den andre gangen slik at det ble enda bedre. :)"
Olav Tveit, Mannskapssjef
"Haraldseid innfridde, mye humor, engasjert og faglig "to the point". Svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne på ledersamlingen vår. Anbefales!"
Anne Britt Stinessen, Kommunalsjef
"Vi har hatt vårt årlige arbeidsmiljøseminar ved sykehusforetaket Helse Fonna i dag. Temaet var «Organisasjonsmessige endringer på godt og vondt.» Olav Haraldseid har vært hovedtaler. Han har åpenbart brei egen erfaring med endringsledelse og endringsprosesser. Han kunne kunsten å formidler faglig kompetanse med et glimt i øyet, få oss til å le og slappe av og på den måten ta stoffet til oss. Vi var svært godt fornøyd."
Astrid Grimstvedt, seksjonsleder for HMS og Bedriftshelsetjenesten
"Opplevde foredraget som veldig godt Faglig vinkling med god porsjon humor Foredragsholder leverte godt! Fornøyde deltakere"
Monica Isaksen, HR Rådgiver
"Veldig bra, relevant, godt forberedt og han har en enormt bra kunnskap og formidlingsevne! Han tok for seg akkurat det vi hadde håpet på og han hadde tilhørerne med seg hele tiden. Veldig bra!!"
Linn Irene Bye, Controller
" Foredraget var glimrende gjennomført. Han holdt på i 1,5 timer og det var ikke et kjedelig minutt. Han engasjerte og tok oss med på en reise hvor han var klar på at det var oss det kom an på. Svært bra!!"
Arne Roald Larssen, Regiondirektør
Vi koste oss masse og Olavs fargerike og humørfylte måte å fortelle ting på gjorde at alle var med. Vi lærte noe nytt som de fleste av oss forhåpentlig kommer til å bruke videre og jeg tror dette vil hjelpe mange til å bli bedre i måten de jobber på. Vi anbefaler gjerne Olav videre.
Kerstin Christine Volkmer
"Olav gjorde en meget god figur og klarte å samle et publikum med svært spredt erfaring. Stemningen var lett og fin gjennom hele dagen, og det var åpenbart at foredragsholder hadde betydelig med kompetanse. Det som ble satt ekstra pris på, var at han hadde praktisk kompetanse og kunne vise til gode, selvopplevde eksempler. Det var helt avgjørende for å oppnå god kontakt med vårt publikum."
Christoffer krohn Gallimore, Seniorrådgiver
"Det var et inspirerende og engasjerende foredraget som fikk med alle i salen. Olav var full av liv og lett å forstå selv for dansken i salen. Det var mye snakk om foredraget hans senere på kvelden og det ble blandt annet sagt at det var en perfekt slutt på dagen."
Kikki Lundh Martinsen, Financial Controller
"Var tidsriktig og satte fokus på den som var bestillingen. God formidlingsevne-gode foiler. Gjennomtenkt."
Claes Næsheim, Fylkestannlegen
"Foredraget var svært relevant for oss, og ble formidlet på en flott måte. Olav Haraldseid var lydhør for den informasjonen vi ga til ham i telefonmøte på forhånd, noe som gjorde at han traff svært godt opp mot våre forventninger. Det eneste lille og sette fingeren på kan være at det kunne vært et pluss og brukt noen eksempler fra vår næring."
Tove Torstad, Administrasjonsleder
Olav lagde en spennende og interessant foredrag. Likte godt at han inkluderte publikum og lagde oppgaver. Han kunne sitt tema og formidlet på en trygg og god måte :)
Trude Evensen, HR
Alt i alt veldig bra, mange gode innfallsvinkler. God på å bruke seg selv og egne erfaringer ved å gi eksempler.
Grethe Bråthen, Teamleder
Olav har energi, er kunnskapsrik og kortfattet og rett på sak. Han løste oppdraget på en fin måte.
Christian H. Rafn
Olav er rett og slett et fyrverkeri! Tusen takk for et fantastisk foredrag med kombinasjon av humor og svært gode refleksjoner. At du klarer skape et sånt engasjement rundt prestasjonsfremmende mangfold, til tross for at det er covid-19 og alle menneskene sitter på andre siden av skjermen, sier utrolig mye om deg. Jeg anbefaler Olav på det aller sterkeste enten det skulle gjelde foredrag eller stand-up, for den mannen har mange talenter.
Daniel Hatland, People Leadership Talent & Team Development
Meget overbevisende foredrag med entusiastisk Olav som fikk med seg alle. Budskap som treffer på tvers av hele organisasjonen. Ekstra imponerende i lys av at Olav fikk 1 dags forberedelse. Imponerende!
Anders Besvold Hansen
Vi har hatt veldig god respons og fine tilbakemeldinger på innlegget til Olav Haraldseid.
Berit Gimnes Kaurel
Et veldig aktuelt foredrag som både store og små bedrifter har nytte av. Haraldseid utfordrer en del av våre satte tankemønster og motiverer til å utvide perspektivet! Her er garantert noe å lære for alle - og vi reiste fra foredraget med viktige refleksjoner og lærdom i sekken! Takk for besøket! Ung innafor konferansen - Vennesla
Annette Jakobsen
En kombinasjon av inspirerende, aha-opplevelser og morsomt. Anbefales :)
Grethe Roesen Aae
Foredraget var "spot on" for vår del! Det var lett å henge med selv om det vi hadde han en halv dag. Det ble aldri kjedelig og det at han bruker konkrete eksempler og en work shop gjorde at man klarte å holde seg på tå hev hele veien :)
Silje Christine Haugan
Av Rigmor Sørensen
Olav Haraldseid er en prisbelønnet foredragsholder med solid toppledererfaring innenfor store norske selskaper. Han er ekspert på endringsledelse, kulturbygging og kundeservice innenfor salgsorganisasjoner og detaljhandelsvirksomheter.
Olav bestemte seg for å bli foredragsholder fordi han elsker å underholde et publikum, og fordi han behersker foredrag bedre enn sang, dans og annen from for ekshibisjonisme.
Han har aldri jobbet med foredrag på heltid ettersom at han ikke tror det er fornuftig.
“Da blir man lett en parodi på seg selv med de samme historiene på inn- og utpust,” sier han.
For Olav er det viktig å følge med i organisasjoner og næringsliv for å hele tiden kunne oppdatere sine foredrag med relevant fagstoff samt nye historier og vinklinger. Han er kjent for å gjøre tørt fagstoff levende og underholdende. Selv sier han at han er en litt fargerik person som liker å teatralisere uansett hva han snakker om.
“Jeg prøver alltid å forklare ting på en enkel måte og bruker aldri fremmedord. Hvis man ikke klarer å forklare noe uten fremmedord har man ikke forstått det man snakker om godt nok,” sier han og legger til at humor, situasjonskomikk og spissformuleringer vekker en forsamling uansett hvilket tema det er snakk om.
Når det kommer til å bygge en god kultur for gode prestasjoner sier Olav at det viktigste er at alle ledere og ansatte i organisasjonen lager en konkret utviklingsplan som skal gjøre dem cirka ti prosent bedre i jobben sin hvert år – uavhengig av type organisasjon. Olav sier at poenget er å synliggjøre signifikante forbedringer hos hvert enkelt individ og at hver enkelt må utvikle og følge opp en individuell utviklingsplan som tar sikte på å styrke egne arbeidsprestasjoner.
Han mener også at enhver organisasjon må søke etter å få de største talentene inn i de mest forretningskritiske stillingene. ”A spillere i A posisjoner er et must uansett organisasjon,” sier han.
For å få med seg mennesker på endringsprosesser mener Olav det er enormt viktig med informasjon og ikke minst involvering.
“Det man ikke er med på tenderer man til å være mot. Ansatte kan også akseptere beslutninger som ikke går deres vei – så lenge de har blitt hørt,” sier han. “Blir man imidlertid overkjørt uten involvering har man gjort det vanskelig for seg selv som leder.”
For å få med mennesker på endringsprosesser er det også viktig å gi god begrunnelse for hvorfor endring er nødvendig og gjerne ved bruk av konkrete eksempler på hvordan verden ser bedre ut etter at endringen er gjennomført. Olav sier det er viktig at de ansatte ikke bare forstår endringen, men at de også tror på at dette er en forbedring, og ikke bare en endring for endringens skyld.
“Vi lever i en tid preget av raske endringer og dette er noe vi må bevisstgjøre organisasjonen på. Vi må fortelle dem hvorfor dette skjer – og hvorfor det er viktig at vi alle klarer å tilpasse oss endringer på en best mulig måte i fremtiden,” sier han.
“Det handler om vår evne til å overleve – til felles beste.”
Med bakgrunn i toppidrett sier Olav at det handler om konkurranse og gode individuelle og kollektive prestasjoner både i idrett og næringsliv.
”Evnen til å lære raskere enn konkurrentene er trolig det eneste varige konkurransemessige fortrinn man kan ha. Likevel er det en vesentlig forskjell på toppidrettsutøvere og vanlige ansatte med henhold til motivgrunnlag,” sier han.
Olav mener at å skape en kultur med god endringsberedskap i næringslivet er avgjørende for å lykkes i en verden der utviklingen går raskere og raskere drevet av nye forretningsmodeller og banebrytende teknologi.
”Fusjoner, fisjoner, omorganisering, utvikling av ny kompetanse har blitt den nye hverdagen og evnen til å tilpasse seg endringer er blitt den nye konkurransearenaen,” sier foredragsholderen. ”Charles Darwin kaller det «survival of the fittest». Det betyr ikke de raskeste, rikeste og sterkeste – men de mest tilpasningsdyktige.”
Budskapet i foredragene hans handler mye om å se seg selv i speilet og ikke tro at endringer kun er viktig for andre. Han sier at man faktisk må trene på ny adferd for å kunne endre adferd.
“Skal man for eksempel gå fra å være ekspeditør til selger hjelper det lite med konkurranser, events og liknende. Man må faktisk trene på ny adferd med tilbakemeldinger fra gode mentorer i selskapet,” sier han. “Skal man bli en bedre bordtennisspiller er det ikke nok høre på et inspirerende foredrag om bordtennis. Du må faktisk trene for å få en utvikling. Du lærer gjennom å gjøre – ikke gjennom å se og høre.”
For Olav er temaene han snakker om også relevante i hans eget liv. Han sier at han møter seg selv i døra – om og om igjen.
”Da er det godt å kunne stoppe opp å reflektere over det man sier til andre. Gjør som jeg sier – ikke som jeg gjør holder jo ikke helt mål,” sier han.
Olav forteller at utvikling krever forandring, og at det kan være litt smertefullt for de fleste – inkludert han selv. ”Men så er det så utrolig godt når du får det til,” avslutter han.
Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.