Lasting innhold ...

Tlf. 911 16 989

Få profesjonell rådgivning av våre flinke konsulenter
profile-cover-generic-02-blue

Inspirerende og underholdende om endringsledelse, kulturbygging og kundeservice

Olav Haraldseid

Olav Haraldseid

Prisvinnende foredragsholder og prestasjonsstyrker. En toppleder som presterer å gjøre kjedelige emner underholdende.

Forespør enkelt om pris og dato

4.75 ut av 5 stjerner

“Hei Olav og takk for et forrykende foredrag om prestasjonskultur. Det er gøy å se hvordan du levendegjør ganske tørt fagstoff med relevante eksempler og presenterer dette med en kraft som får taket til å løfte seg i latterbrøl. Jeg synes også ditt faglige skråblikk får frem mange perspektiver på prestasjonskultur. Takk skal du ha.”

Solveig Hellebust, Konserndirektør HR - DNB Bank ASA Vis alle referanser

Et foredrag med Olav Haraldseid gir deg:

  • Tørt stoff gjort levende og underholdende.
  • Svært kompetent foredragsholder med bred kunnskap og erfaring.
  • Prisvinnende formidler.
Uforpliktende forespørsel på Olav Haraldseid

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
About icon

Om Olav

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referanser

Interviews icon

Artikler

Forespør enkelt om pris og dato

Olav Haraldseid er en prisbelønnet foredragsholder med solid toppledererfaring innenfor store norske selskaper. Han er ekspert på endringsledelse, kulturbygging og kundeservice innenfor salgsorganisasjoner og detaljhandelsvirksomheter. Olav mottok HR Norges kompetansepris for sitt arbeid med forretningsorientering av HR funksjoner.

Et foredrag med Olav Haraldseid gir deg:

  • Tørt stoff gjort levende og underholdende.
  • Svært kompetent foredragsholder med bred kunnskap og erfaring.
  • Prisvinnende formidler.

Olav Haraldseid jobber i dag som Partner i Bønes Virik Executive Seach med lederrekruttering, leder-assessement, og lederopplæring. Han har tidligere jobbet som HR direktør og Konserndirektør i store norske konsern som Statoil ASA, NorgesGruppen ASA, Circle K, og Apotek1. Han er en fremtredende talsmann i HR miljøet i Norge og har hovedfag i idrettspsykologi som utdannelsesbakgrunn. Han har også vært landslagstrener i bordtennis og opplæringssjef i ICA Norge AS.

Olav er en av landets fremste eksperter på endringsledelse og hvordan man kan bygge en kultur for gode prestasjoner over tid. Han er også meget dyktig på hvordan man kan forbedre salget og kundebehandlingen i salgsorganisasjoner.

Olav Haraldseid foredrag er engasjerende og skaper mye latter. Han har mottatt pris for beste foredragsholder fra Annonsørforeningen (ANFO’s ugle), stemt frem av deltagerne. I tillegg til å gi stor underholdningsverdi i sine foredrag får man som deltager mange konkrete og matnyttige tips og ideer til praktiske hjelpemidler man kan benytte for å styrke motivasjonen, prestasjonene og salgskompetansen hos de ansatte.

Han brenner for å forbedre bedrifter og kan tallfeste økonomiske konsekvenser av prestasjonsvariasjoner på individnivå, et arbeid som ble belønnet da han mottok HR Norges kompetansepris.

Olav Haraldseid foredrag kan holdes på norsk og engelsk.

Vis foredrag med Olav Haraldseid

    Olav Haraldseid foredrag

    Ledelse i endring

    • Foredraget; «Ledelse i endring» tar utgangspunkt i nye forretningsmodeller og ny teknologi som viktige drivere for stadig raskere endringer i næringslivet. Hovedvekten i dette foredraget vil handle om hvordan man får med seg mennesker på endringsprosesser, hvordan man får mennesker motivert for omskolering til nye kompetansekrav, og hvordan man får mennesker til å ta nye utfordringer i livet.
    • Her vil lytterne bli tatt med på en reise om hva som skjer i menneskesinnet når større endringer inntreffer – og hvordan man best mulig får med seg ledere og ansatte som ambassadører i endringsprosesser. Det handler om å få ambisjoner på et strategisk nivå til å bli handling på et operasjonelt nivå. I den forbindelse vil det vises til forskning og erfaring på hvordan man bl.a kan endre adferd og «mindset» hos ansatte, og styrke deres endringsberedskap.
    • Foredraget byr på en god kombinasjon av forretningsmessige virkeligheter, forskning, holdningspsykologi og en god porsjon humor og situasjonskomikk, og vil gi ledere og ansatte gode verktøy på hvordan styrke endringsberedskapen innenfor en forretningsenhet eller område.

    Olav Haraldseid foredrag

    Eksempler på temaer/foredrag:

    • PRESTASJONSKULTUR: Hvordan styrke kulturen for gode prestasjoner over tid i din organisasjon?
    • ENDRINGSLEDELSE: Hvordan styrke endringsberedskapen i din organisasjon? Hvordan få med seg organisasjonen i endringsprosesser.
    • TEAM-UTVIKLING: Hvordan sette sammen et godt team av gode komplimentere ferdigheter? Hvordan får man et team til å fungere godt i praksis? Hvordan samhandle og samarbeide på en bedre måte?
    • ARBEIDSMILJØ: Hvordan skaper man et godt psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen? Hvordan styrker man samhørigheten og det sosiale klimaet?
    • SAMMENSLÅINGER OG FUSJONER: Hva er suksesskriteriene for en vellykket fusjon fra A til Å? Hvordan får man fokus på å skape gode fremtidige resultater sammen?
    • SELVUTVIKLING: Hvordan få frem det beste i seg selv (egen motivasjon). Selvinnsikt, selvregulering og selvutvikling.
    • MOTIVASJON & LEDELSE: Hvordan får du frem det beste i dine ansatte? Hvordan motivere til økt innsats
    • MEDARBEIDER-ENGASJEMENT: Hvordan skape sterk følelsesmessig tilknytning til selskapet? Hvordan skape lidenskap og arbeidsglede?
    • INTERN-KOMMUNIKASJON: Suksesskriteriene for å lykkes med intern-kommunikasjonen.
    • KONKURRANSEKRAFT: Hvordan styrke konkurransekraft i tøffe perioder? Hvordan omstille virksomheten?
    • MANGFOLDS-KAPITALISME: Hva slags mangfold har et potensial i seg for å være prestasjonsfremmende? Hvordan leder man en større spennvidde av mangfold?
    • SALG & KUNDESERVICE: Hvordan gå fra ekspeditør til selger? Hvordan øke kundemassen gjennom gode prestasjoner i møtet med kunden?
    • HMS: Hvordan styrke etterlevelsen av HMS arbeidet i en organisasjon?
    • ETIKK: Hvordan styrker man kulturen for etterlevelse av etiske retningslinjer, regler og prosedyrer?
    • REKRUTTERING: Hvordan vinne kampen om de beste ansatte? Attrahere en større og mer relevant base samt selektere de beste.
    • LØNN & BONUS: Hvordan optimalisere lønn, bonus og andre betingelsesett i en organisasjon?

Referencer

“Hei Olav og takk for et forrykende foredrag om prestasjonskultur. Det er gøy å se hvordan du levendegjør ganske tørt fagstoff med relevante eksempler og presenterer dette med en kraft som får taket til å løfte seg i latterbrøl. Jeg synes også ditt faglige skråblikk får frem mange perspektiver på prestasjonskultur. Takk skal du ha.”

Solveig Hellebust, Konserndirektør HR

DNB Bank ASA

“Hei Olav. Du ble konferansens beste innslag. 87% rated deg som 6 (excellent), 
9% som 5 (good) og 4% var ikke til stede under foredraget. 
Dette var rett og slett midt I blinken."

Ingvild Trondsen, HR specialist

Telenor ASA

“Hei Olav og takk for et utrolig bra innlegg. Foredraget ditt var midt i blinken. Har fått masse positive tilbakemeldinger på at dette var kjempebra. Også tilbakemeldinger på at dette var høyst relevant og som alle kunne ta lærdom av. Alt fra ledelsen til våre medarbeidere”.

Eva Olsen, HR direktør

Orkla ASA

"Deltakerne var veldig fornøyd med foredragene han holdt. Og dette med å endre seg for å bli bedre, viste han også i praksis hvordan fungerte sett fra mitt ståsted, når han ba om tilbakemelding om hva som kunne gjøres bedre og så endret foredraget fra første gangen til den andre gangen slik at det ble enda bedre. :)"

Olav Tveit, Mannskapssjef

Østensjø Rederi

"Haraldseid innfridde, mye humor, engasjert og faglig "to the point". Svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne på ledersamlingen vår. Anbefales!"

Anne Britt Stinessen, Kommunalsjef

Hurum Kommune

"Vi har hatt vårt årlige arbeidsmiljøseminar ved sykehusforetaket Helse Fonna i dag. Temaet var «Organisasjonsmessige endringer på godt og vondt.» Olav Haraldseid har vært hovedtaler. Han har åpenbart brei egen erfaring med endringsledelse og endringsprosesser. Han kunne kunsten å formidler faglig kompetanse med et glimt i øyet, få oss til å le og slappe av og på den måten ta stoffet til oss. Vi var svært godt fornøyd."

Astrid Grimstvedt, seksjonsleder for HMS og Bedriftshelsetjenesten

Helse Fonna HF

"Opplevde foredraget som veldig godt Faglig vinkling med god porsjon humor Foredragsholder leverte godt! Fornøyde deltakere"

Monica Isaksen, HR Rådgiver

Bamble kommune

"Veldig bra, relevant, godt forberedt og han har en enormt bra kunnskap og formidlingsevne! Han tok for seg akkurat det vi hadde håpet på og han hadde tilhørerne med seg hele tiden. Veldig bra!!"

Linn Irene Bye, Controller

Buer Godt Salg AS

" Foredraget var glimrende gjennomført. Han holdt på i 1,5 timer og det var ikke et kjedelig minutt. Han engasjerte og tok oss med på en reise hvor han var klar på at det var oss det kom an på. Svært bra!!"

Arne Roald Larssen, Regiondirektør

Mesta AS

"Olav gjorde en meget god figur og klarte å samle et publikum med svært spredt erfaring. Stemningen var lett og fin gjennom hele dagen, og det var åpenbart at foredragsholder hadde betydelig med kompetanse. Det som ble satt ekstra pris på, var at han hadde praktisk kompetanse og kunne vise til gode, selvopplevde eksempler. Det var helt avgjørende for å oppnå god kontakt med vårt publikum."

Christoffer krohn Gallimore, Seniorrådgiver

Departementenes Sikkerhets- og Serviceorganisasjon

"Det var et inspirerende og engasjerende foredraget som fikk med alle i salen. Olav var full av liv og lett å forstå selv for dansken i salen. Det var mye snakk om foredraget hans senere på kvelden og det ble blandt annet sagt at det var en perfekt slutt på dagen."

Kikki Lundh Martinsen, Financial Controller

Umoe AS

"Var tidsriktig og satte fokus på den som var bestillingen. God formidlingsevne-gode foiler. Gjennomtenkt."

Claes Næsheim, Fylkestannlegen

Fylkestannlegen i Hedmark og Oppland

"Foredraget var svært relevant for oss, og ble formidlet på en flott måte. Olav Haraldseid var lydhør for den informasjonen vi ga til ham i telefonmøte på forhånd, noe som gjorde at han traff svært godt opp mot våre forventninger. Det eneste lille og sette fingeren på kan være at det kunne vært et pluss og brukt noen eksempler fra vår næring."

Tove Torstad, Administrasjonsleder

NTS Gruppen
24.07.2019

Hvordan få med seg mennesker på endringsprosesser

Olav Haraldseid er en prisbelønnet foredragsholder med solid toppledererfaring innenfor store norske selskaper. Han er ekspert på endringsledelse, kulturbygging og kundeservice innenfor salgsorganisasjoner og detaljhandelsvirksomheter.

Olav bestemte seg for å bli foredragsholder fordi han elsker å underholde et publikum, og fordi han behersker foredrag bedre enn sang, dans og annen from for ekshibisjonisme.

Han har aldri jobbet med foredrag på heltid ettersom at han ikke tror det er fornuftig.

“Da blir man lett en parodi på seg selv med de samme historiene på inn- og utpust,” sier han.

Gjør tørt stoff underholdende

For Olav er det viktig å følge med i organisasjoner og næringsliv for å hele tiden kunne oppdatere sine foredrag med relevant fagstoff samt nye historier og vinklinger. Han er kjent for å gjøre tørt fagstoff levende og underholdende. Selv sier han at han er en litt fargerik person som liker å teatralisere uansett hva han snakker om.

“Jeg prøver alltid å forklare ting på en enkel måte og bruker aldri fremmedord. Hvis man ikke klarer å forklare noe uten fremmedord har man ikke forstått det man snakker om godt nok,” sier han og legger til at humor, situasjonskomikk og spissformuleringer vekker en forsamling uansett hvilket tema det er snakk om.

Når det kommer til å bygge en god kultur for gode prestasjoner sier Olav at det viktigste er at alle ledere og ansatte i organisasjonen lager en konkret utviklingsplan som skal gjøre dem cirka ti prosent bedre i jobben sin hvert år – uavhengig av type organisasjon. Olav sier at poenget er å synliggjøre signifikante forbedringer hos hvert enkelt individ og at hver enkelt må utvikle og følge opp en individuell utviklingsplan som tar sikte på å styrke egne arbeidsprestasjoner.

Han mener også at enhver organisasjon må søke etter å få de største talentene inn i de mest forretningskritiske stillingene. ”A spillere i A posisjoner er et must uansett organisasjon,” sier han.

Endringsprosesser og konkurranseinstinkt

For å få med seg mennesker på endringsprosesser mener Olav det er enormt viktig med informasjon og ikke minst involvering.

“Det man ikke er med på tenderer man til å være mot. Ansatte kan også akseptere beslutninger som ikke går deres vei – så lenge de har blitt hørt,” sier han. “Blir man imidlertid overkjørt uten involvering har man gjort det vanskelig for seg selv som leder.”

For å få med mennesker på endringsprosesser er det også viktig å gi god begrunnelse for hvorfor endring er nødvendig og gjerne ved bruk av konkrete eksempler på hvordan verden ser bedre ut etter at endringen er gjennomført. Olav sier det er viktig at de ansatte ikke bare forstår endringen, men at de også tror på at dette er en forbedring, og ikke bare en endring for endringens skyld.

“Vi lever i en tid preget av raske endringer og dette er noe vi må bevisstgjøre organisasjonen på. Vi må fortelle dem hvorfor dette skjer – og hvorfor det er viktig at vi alle klarer å tilpasse oss endringer på en best mulig måte i fremtiden,” sier han.

“Det handler om vår evne til å overleve – til felles beste.”

Med bakgrunn i toppidrett sier Olav at det handler om konkurranse og gode individuelle og kollektive prestasjoner både i idrett og næringsliv.

”Evnen til å lære raskere enn konkurrentene er trolig det eneste varige konkurransemessige fortrinn man kan ha. Likevel er det en vesentlig forskjell på toppidrettsutøvere og vanlige ansatte med henhold til motivgrunnlag,” sier han.

Olav mener at å skape en kultur med god endringsberedskap i næringslivet er avgjørende for å lykkes i en verden der utviklingen går raskere og raskere drevet av nye forretningsmodeller og banebrytende teknologi.

”Fusjoner, fisjoner, omorganisering, utvikling av ny kompetanse har blitt den nye hverdagen og evnen til å tilpasse seg endringer er blitt den nye konkurransearenaen,” sier foredragsholderen. ”Charles Darwin kaller det «survival of the fittest». Det betyr ikke de raskeste, rikeste og sterkeste – men de mest tilpasningsdyktige.”

Øvelse gjør mester

Budskapet i foredragene hans handler mye om å se seg selv i speilet og ikke tro at endringer kun er viktig for andre. Han sier at man faktisk må trene på ny adferd for å kunne endre adferd.

“Skal man for eksempel gå fra å være ekspeditør til selger hjelper det lite med konkurranser, events og liknende. Man må faktisk trene på ny adferd med tilbakemeldinger fra gode mentorer i selskapet,” sier han.  “Skal man bli en bedre bordtennisspiller er det ikke nok høre på et inspirerende foredrag om bordtennis. Du må faktisk trene for å få en utvikling. Du lærer gjennom å gjøre – ikke gjennom å se og høre.”

For Olav er temaene han snakker om også relevante i hans eget liv. Han sier at han møter seg selv i døra – om og om igjen.

”Da er det godt å kunne stoppe opp å reflektere over det man sier til andre. Gjør som jeg sier – ikke som jeg gjør holder jo ikke helt mål,” sier han.

Olav forteller at utvikling krever forandring, og at det kan være litt smertefullt for de fleste – inkludert han selv. ”Men så er det så utrolig godt når du får det til,” avslutter han.

Vis foredrag med Olav Haraldseid
Uforpliktende forespørsel på Olav Haraldseid

Send oss enkelt en forespørsel. Du får lynraskt svar på for eksempel pris og dato.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Eller ring til oss på

Tlf: 911 16 989
Olav Haraldseid

4.75 ut av 5 stjerner

“Hei Olav og takk for et forrykende foredrag om prestasjonskultur. Det er gøy å se hvordan du levendegjør ganske tørt fagstoff med relevante eksempler og presenterer dette med en kraft som får taket til å løfte seg i latterbrøl. Jeg synes også ditt faglige skråblikk får frem mange perspektiver på prestasjonskultur. Takk skal du ha.”

Solveig Hellebust, Konserndirektør HR - DNB Bank ASA Vis alle referanser

Foredragsemner med Olav Haraldseid